ممنوعیت فصلی واردات برنج پابرجاست

ممنوعیت واردات برنج

خبرهای منتشر شده در مورد واردات برنج و بازار داخل مبنی بر ممنوعیت فصلی واردات برنج و نقض برخی از این خبرها موجب ایجاد شایعاتی در بازار برنج شده که می تواند آسیب های جدی را متوجه این بازار کند. با این وجود امسال سعی شده سختگیری های بیشتری در زمینه واردات برنج از کشورهای دیگر اعمال شود که می تواند یک نقطه امیدبخش برای کشاورزان تولید کننده برنج در داخل کشور باشد. در این مطلب بیشتر به بحث ممنوعیت فصلی واردات برنج پابرجاست/ شایعات به بازار آسیب می‌ زند پرداخته خواهد شد.

مسئله دپو برنج های ایرانی در انبارها

انبار کردن بیش از 50 درصد برنج های تولید داخل سال گذشته مسئله مهمی برای ممنوعیت فصلی واردات برنج است. طبق گفته یکی از فعالان بازار برنج 70 درصد برنج های وارداتی خارجی در استان های شمالی کشور که خود تولید کننده این محصول هستند، توزیع می گردد. این کار با سوء استفاده سوداگران و دلالان انجام می گیرد که باعث تخریب برنج ایرانی و ضرر به کشاورزان می شود.

بر اساس اظهارات رئیس اتحادیه برنج فروش های بابل، از طریق بررسی آمار واردات برنج مشخص شد که بیشتر بارنامه های این محصول برای استان های شمالی به ویژه گیلان، گلستان و مازندران بوده است. با توجه به این مشکل می توان گفت ممنوعیت فصلی واردات برنج پابرجاست/ شایعات به بازار آسیب می‌ زند که باید این موضوع توسط مسئولین ذی‌ربط بررسی گردد و از ایجاد ضررهای بیشتر به کشاورزان و بازار برنج داخلی جلوگیری شود.

در کشور مصرف سرانه برنج برای هر شخص ۳۷ تا ۴۰ کیلوگرم است که با بررسی آمار جمعیت می توان میزان نیاز سالانه به برنج حدود سه میلیون و دویست هزار تن است؛ بنابراین بایستی واردات یک میلیون تن برنج انجام شود در صورتی که سال گذشته دو برابر مقدار نیاز کشور برنج وارد شده است.

راهکار ساماندهی بازار برنج داخلی
وزارت جهاد کشاورزی به منظور ساماندهی به بازار برنج داخل و حمایت از تولید داخل، واردکنندگان برنج را ملزم به دریافت شناسه کالا نموده است. در این صورت آمار واردات به طور دقیق‌تری مشخص شده و از واردات محصولات بیش از نیاز داخل جلوگیری می شود. مسلما نظارت و اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر در مورد واردات برنج می تواند به نفع تولید داخل و کشاورزان برنج کار باشد.

ممنوعیت واردات برنج خارجی

 شایعات به بازار آسیب می‌ زند

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین کنندگان مجمع عالی واردات برنج در رابطه با این موضوع اظهار داشت انتشار اخبار نادرست مبنی بر لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج می تواند باعث بروز شایعاتی شده و به بازار آسیب بزند.

واردکنندگان برنج طی نامه ای درخواست خود را برای لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج یا کاهش زمان آن با لحاظ کردن تجربه سال های قبل و تبعات منفی ناشی از این ممنوعیت به معاون اول رئیس جمهور ارسال کردند. از آنجایی که رسیدگی به این موضوع بر عهده وزیر جهاد کشاورزی گذاشته شده است به معنی موافقت با درخواست لغو دوره ممنوعیت نبوده و همچنان ممنوعیت فصلی واردات برنج پابرجاست؛ زیرا گرفتن تصمیم در این زمینه باید نیازمند طی مراحل قانونی و بازه زمانی مشخصی است.

برخورد سطحی برخی واردکنندگان ناشی از بی تجربگی و عدم آشنای آنان با ساختار و رفتار سازمانی دولت ایران و فرآیند اجرای قانون است که منجر به بر هم زدن روند عادی حاکم بر بازار برنج می شود. تصمیم گیری در مورد برداشتن یا کوتاه کردن بازه زمانی ممنوعیت واردات برنج وظیفه ستاد تنظیم بازار با محوریت وزارت جهاد کشاورزی است.

تصمیم گیری برای لغو یا ادامه ممنوعیت واردات برنج

حمایت از تولید داخلی از اولویت های بالای وزارت جهاد کشاورزی بوده و حتی در صورت تغییر نظر ستاد تنظیم بازار در شرایط خاص باز هم برای تغییر مسیر اجرای قانون باید بازه زمانی 2 تا 4 ماهه در نظر گرفته شود. همچنین برای تصمیم گیری و سیاست گذاری در این موضوع باید مدیران ارشد دولت با نهادهای تخصصی مشورت بگیرند.

طبق پیش بینی های انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران این شرایط دور از انتظار نبوده است و با وجود برگزاری مذاکرات متعدد با کمیسیون کشاورزی مجلس و مدیران معاونت بازرگانی وزارت کشاورزی و آسیب شناسی شرایط حاضر، پاسخ مثبتی از مسئولین دریافت نشده است و به نظر می رسد در حال حاضر و آینده نیز نتیجه ای حاصل نشود.

تصور اشتباه واردکنندگان در مورد لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج

بسیاری از واردکنندگان نسبت به دستور معاون اول رئیس جمهور به وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی ممنوعیت فصلی واردات برنج دچار سوء برداشت شده اند و می پندارند این دستور به منظور موافقت با دوره ممانعت از واردات برنج است. این موضوع تا قبل از شروع دوره ممنوعیت منجر به کُند شدن فرآیند واردات می شود و در زمان کوتاه باقیمانده تا شروع ممنوعیت فصلی واردات برنج، تلاش می کنند سرعت واردات برنج را افزایش دهند تا بازار برنج دچار کمبود عرضه نشود.

با انتشار خبر لغو ممنوعیت واردات فصلی برنج واردکننده تصور می کند فرصت کافی برای واردات برنج به داخل کشور دارد؛ بنابراین شرایط از حالت فوق العاده به حالت عادی تغییر می کند و روند واردات برنج که با سرعت زیادی انجام می شد مطابق شرایط معمول ادامه می یابد؛ در نتیجه با شروع ممنوعیت فصلی واردات بازار که در حالت آرامش بود ناگهان دچار شوک جدی می شود.

با انتشار خبر ممنوعیت فصلی واردات برنج پابرجاست/شایعات به بازار آسیب می زند؛ کاملا شرایط تغییر می کند و باعث جهش زیاد قیمت ها شده و منفعت طلبان در این شرایط برای سود بیشتر سوء استفاده می کنند. در نهایت به طور حتم در آستانه فصل برداشت تبعات منفی آن به شدت بازار برنج داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد و کشاورزان دچار خسارات مالی زیادی می شوند.

تبعات منفی انتشار اخبار نادرست در مورد ممنوعیت واردات فصلی برنج
در رابطه با جلوگیری از تبعات منفی لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج باید انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران تحلیل و آسیب‌شناسی درستی از شرایط بازار برنج داشته باشند. همچنین این افراد نباید بر اساس نظرات شخصی، بدون توجه به مباحث کارشناسی و با تکیه بر داده های نادرست تصمیم گیری کنند. چرا که در این صورت مصرف کننده در مواجه با گرانی قرار می گیرد، تولیدکننده دچار رکود می شود و در فعالیت ارکان مختلف در زمینه واردات برنج به مدت  4 ماه اختلال ایجاد می کنند. این افراد باید بتوانند پاسخ قانع کننده ای در مورد تبعات منفی و آسیب ها و چالش های وارد شده به بازار برنج کشور ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *