نگاه به کشاورزی و تولید نباید کوتاه مدت باشد

بر اساس اظهارت رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان نباید نگاه به کشاورز و تولید کوتاه مدت باشد؛ بلکه برای داشتن تولید پایدار برای نسل های آینده باید حوزه های مختلف کشاورزی با یکدیگر تلفیق شوند.

نقش دانشگاه ها در ارتقاء و توسعه کشاورزی

جدایی مسیر جامعه و دانشگاه یک نگرش غلط است که باید برای توسعه کشور در زمینه کشاورزی، این نگاه اشتباه اصلاح گردد. دانشگاه باید متعلق به مردم و جامعه کشاورزان باشد و فاصله بین دانشگاه و مردم برداشته شود. دانشگاه های نسل جدید و نوین در قبال مردم نقش مهمی دارند و باید تبدیل به محیط های آموزشی مردم محور و دارای مسئولیت اجتماعی شوند.

در مورد زراعت برنج در منطقه خوزستان دانشگاه ها پذیرای کشاورزان منطقه هستند و برای کشت برنج با کاهش مصرف آب و ارتقاء بیشتر محصول نیاز به بهره گیری از تجربه های کشاورزان و علوم جدید دانشگاهیان است.

راه حل خودکفایی در حوزه امنیت غذایی

در عصر حاضر یکی از عوامل مهم در استقلال کشورها، توجه به بحث امنیت غذایی است؛ بنابراین برای رسیدن به استقلال در این زمینه باید در حوزه امنیت غذایی خودکفا شد. البته امنیت غذایی به طور گسترده به آب، خاک و تولید وابسته است و برای مدیریت در مصرف آب و خاک و تولید زیست محور و پایدار نباید به کشاورز و تولید نگاه کوتاه مدت داشت.

بحران آب و تاثیر آن بر کشت برنج در دنیا

همان طور که بیان شد برای توسعه کشاورزی پایدار، نگاه به کشاورزی و تولید نباید کوتاه مدت باشد؛ زیرا بسیاری از محصولات مثل برنج وابستگی زیادی به آب دارند و با توجه به چالش جهانی آب باید مدیریت مصرف این ماده حیاتی را در اولویت قرار داد. حدود 75 درصد کشت برنج دنیا وابسته به آب است؛ همچنین کاهش بارندگی ها و توزیع نامناسب آب باعث ایجاد چالش آب در کشورها شده و تا سال 2050 میلادی این مسئله به مهم‌ترین مشکلات حوزه کشاورزی تبدیل خواهد شد. این زنگ هشدار آغاز شده و کشورهایی از جمله دولت چین برای حفظ تولید محصول برنج خود اقدام به مدیریت آب، استفاده از ارقام مناسب و کم آب برنج و ارتقاء بهره وری کرده است.

خشکه کاری برنج راهی برای مدیریت بحران آب در کشت این محصول

با توجه به اینکه وضعیت بارندگی در کشور طی سال آبی جاری مناسب بوده است؛ ولی این موضوع نباید باعث شود که بهبود و ارتقاء روش های آبیاری صحیح را نادیده بگیریم. طبق بررسی های انجام شده می توان برنج را به صورت خشکه کاری نیز کشت کرد که هم باعث کاهش مصرف آب شده و هم تولید با کیفیت و فراوانی را دارد. برنج خوزستان چون به اندازه کافی نور دریافت می کند کمتر دچار آفت و بیماری شده و نیاز به سم کمتری دارد؛ بنابراین از لحاظ شاخص سلامتی در سطح خوبی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *