واردات برنج نصف شد؛ چرا تاجران دیگر به ایرانی‌ها برنج نمی‌دهند؟

واردات برنج نصف شد

بر اساس اظهارات دبیر انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج، صادرات هر کیلوگرم از برنج ایرانی با ارز آزاد 3 دلار هزینه دارد. در حالی که قیمت برنج در سایر کشورها با یک دلار معامله می‌شود؛ بنابراین امکان فروش برنج ایرانی با این قیمت در بازارهای جهانی مناسب نبوده و در نتیجه واردات برنج نصف شد. برنج ایرانی در بازارهایی نظیر کانادا و کشورهای عربی به عنوان یک کالای لوکس به فروش می‌رسد.

علت عدم فروش ۵۰ درصد برنج داخلی تولید سال گذشته در بازار

طبق آمار به دست آمده حدود 50 درصد برنج تولید داخلی سال گذشته در بازار فروش نرسیده‌اند. دبیر انجمن تامین کنندگان و تولیدکنندگان برنج یادآور شد که نمی‌توان عدد دقیقی برای اُفت حجم فروش برنج داخلی تعیین کرد؛ زیرا عدد واقعی تولید و مصرف برنج ایرانی به طور دقیق مشخص نیست. بسیاری از این سخنان با هدف ایجاد رونق فروش برنج سال گذشته مطرح می‌شود؛ زیرا با وجود برنج سال گذشته در بازار قیمت برنج سال جاری کاهش می‌یابد.

عامل دیگر برای به فروش نرسیدن برنج سال گذشته، قیمت گران برنج ایرانی است که در توان بسیاری از اقشار جامعه نیست. به طوری که برای اقشار متوسط جامعه حتی خرید برنج بالای 100 هزار تومان نیز مشکل است؛ بنابراین افراد زیادی خواسته یا ناخواسته متمایل به خرید برنج خارجی می‌شوند.

تعیین قیمت برنج ایرانی

قیمت برنج ایرانی توسط کشاورزان متناسب با تورم افزایش یافته است؛ ولی افزایش قیمت این محصول باید طوری تعیین شود که باعث حذف این ماده غذایی از سبد خانوار نشود. با توجه به این موضوع قیمت فروش برنج باید با لحاظ کردن هزینه تمام شده به اضافه سود عادلانه محاسبه گردد. با رکود کامل بازار برنج ایرانی واردات برنج نصف شد تا تقاضا برای این محصول افزایش پیدا کند.

برای افزایش فروش برنج ایرانی واردات برنج نصف شد

برای خروج بازار از رکود استاندار مازندران از اعضای انجمن تامین کنندگان و تولیدکنندگان برنج خواست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای را جهت خرید برنج ایرانی به بازار وارد کنند. به احتمال زیاد زمانی که برنج خارجی جایگزین برنج تولید داخل در سفره خانوار شود بعد از مدتی ذائقه افراد نیز تغییر خواهد کرد؛ به طوری که ممکن است با ارزانی قیمت برنج ایرانی باز مردم تمایلی به خرید این برنج نداشته باشند که این موضوع یک خطر برای تولید برنج ایرانی محسوب می‌شود. با توجه به این امر تولیدکنندگان برنج داخلی نباید به دلیل افزایش قیمت‌های کاذب به راحتی سهم بازار خود را از دست بدهند.

هر سال برای تامین نیاز داخل حدود 120 تا 150 هزار تن برنج از طریق واردات به بازار داخلی وارد می‌شد. در دو سال پیش تفاوت زیادی بین قیمت برنج ایرانی و برنج خارجی نبود؛ به عنوان مثال برنج ایرانی کیلویی 35000 تومان و برنج خارجی 20000 به فروش می‌رسید؛ ولی در حال حاضر قیمت برنج خارجی 50 درصد کمتر از قیمت برنج ایرانی است. در بازارهای جهانی برای انتخاب یک کالا قیمت حرف اول را می‌زند و از آنجایی که مردم کشورهای دیگر کیفیت و طعم برنج برایشان اهمیت ندارد و ارزش غذایی این ماده برای آن‌ها در اولویت است؛ بنابراین امکان صادرات برنج به کشورهای خارجی با مشکلاتی مواجه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *