آغاز مانور نظارت بر قیمت کالاهای اساسی

برنج ایرانی ارزان می شود

 برنج ایرانی ارزان می‌شود

طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی از صبح روز شنبه 21 خرداد 1402 مانور نظارت بر قیمت کالاهای اساسی آغاز شده و انتظار می‌رود در سراسر کشور فروش کالاها طبق قیمت‌های تعیین شده انجام گیرد. کار نظارت بر کل زنجیره تامین، تولید و توزیع کالاهای اساسی از جمله برنج و مواد غذایی بر عهده چهار هزار نفر است؛ همچنین در اجرای این طرح بسیج اصناف و بسیج وزارت جهاد کشاورزی نیز کمک می‌کنند. کار نظارت بخشی از این زنجیره از کارخانه‌های مواد غذایی شروع خواهد شد.

سازمان‌های نظارت‌کننده بر قیمت کالاهای اساسی

مواردی که در آغاز مانور نظارت بر قیمت کالاهای اساسی لحاظ شده است شامل لبنیات، برنج وارداتی، محصولات کشاورزی، روغن، شکر و حبوبات می‌شوند. کار نظارت بر این کالاها از شروع زنجیره تولید تا فرآوری در کارخانه‌ها و توزیع آن‌ها در سطح فروشگاه‌ها توسط بازرسان انجام می‌گیرد. تعزیرات نیز با توجه به ضوابط جدیدی که برای آن وضع شده که باعث افزایش اختیارات این سازمان گردیده است، به بخشی از نظارت‌ها کمک می‌کند.

در آغاز مانور نظارت بر قیمت کالاهای اساسی از جمله برنج، قیمت‌ها توسط بازرسان بررسی شده و چنانچه کالایی بیشتر از قیمت تمام شده به بازار عرضه شود مشمول جریمه و معرفی به سازمان تعزیرات می‌گردد. برای اعلام هر گونه گران‌فروشی، مردم می‌توانند با شماره 124 تماس بگیرند و تخلفات گران‌فروشی را به تعزیرات گزارش دهند.

چه محصولاتی اجازه افزایش قیمت دارند؟

براساس گفته‌های وزیر جهاد کشاورزی، کارخانه‌های تولیدکننده مواد لبنی فقط مجوز افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی را دارند. این اقلام قبلا قیمت آن‌ها افزایش یافته و به شرکت‌های تولیدکننده اعلام شده است. چنانچه تولیدکننده‌ای قیمت مواد لبنی غیر از این 4 قلم را افزایش دهد با آن‌ها برخورد می‌شود؛ همچنین تاکید شده است که هیچ شرکتی تولید این چهار قلم کالای اساسی را کاهش ندهد.

آیا با آغاز مانور نظارت بر قیمت کالاهای اساسی برنج ایرانی ارزان می‌شود؟

کاهش عرضه یکی از دلایل افزایش برنج ایرانی است؛ در فصل برداشت برنج با اعمال تعدیل‌هایی می‌توان قیمت برنج ایرانی را کاهش داد. با واردات برنج‌های خارجی با کیفیت بیشتر توسط بخش دولتی و خصوصی برنج در بازار ارزان‌تر شده است؛ همچنین قرارداد ۵۰ هزار هکتار اراضی کاشت برنج با شرکت بازرگانی دولتی و ورود محصول برنج به بازار از قیمت برنج کاسته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *