70 درصد برنج های وارداتی می روند شمال!

برنج های وارداتی می روند شمال

بازار برنج ایرانی به دلیل گرانی و واردات بی رویه، دچار رکود شده است. با توجه به اینکه مردم توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند و همچنین صادرات برنج نیز از برنامه ریزی دائمی برخوردار نیست؛ به گفته فعالان بازار برنج، تقاضای خرید برنج با افت زیادی روبرو شده است. رئیس اتحادیه برنج فروش های شهر بابل (سید علی طاهری) به وضعیت بازار برنج کشور پرداخت و مرداد ماه را فصل اول برداشت برنج عنوان کرد. کاهش تقاضا موجب شده قیمت محصول برنج کارخانه، 20 درصد کاهش بیابد.

برنج های وارداتی می روند شمال

از طرف دیگر، هزینه کشت برنج 3 برابر شده و افت تقاضا نیز موجب شده بیش از 50 درصد برنج سال گذشته در داخل انبارها باقی بماند. این تناقض های بازار برنج، رکود بازار را دو چندان کرده است.

طاهری گرم شدن هوا و حشره زدن برنج را نیز معضل دیگری برای بازار برنج عنوان کرد. شپشک برنج یا همان حشره برنج، ابتدا در سطح برنج قرار می گیرد، این شپشک ها را می توان با قرص برنج از بین برد و آن ها را مهار کرد؛ اما اگر برنج ها به مدت طولانی (بیش از یک سال) داخل انبارها بمانند و به فروش نرسند، شپشک ها با ایجاد حفره روی برنج، آرد شدن محصول را منجر می شوند.

با توجه به اینکه از فصل برداشت اولیه برنج 8 ماه گذشته است، طاهری از رونق نگرفتن بازار برنج ایرانی ابراز نگرانی کرد. وی اضافه شدن برداشت برنج امسال به موجودی فعلی انبارها را نگران کننده دانست. در این صورت نمی توان پیش بینی خوبی برای بازار برنج امسال داشت.

توزیع 70 درصد برنج های وارداتی خارجی به شمال کشور

سید علی طاهری با بیان اینکه واردات برنج همچنان ادامه دارد و نمی توان جلوی آن را گرفت، عنوان کرد که توزیع این برنج های وارداتی متأسفانه در استان های شمالی صورت می گیرد که خود این استان ها، تولیدکننده محصول برنج هستند. بیشتر بارنامه های این برنج های وارداتی نشان می دهد که مقصد بسیاری از آن ها، استان های شمالی مانند مازندران، گیلان و گلستان هستند. با رصد این بارنامه ها مشخص شده که 70 درصد برنج های خارجی وارداتی، به استان های شمالی وارد شده و سوداگران با سوء استفاده موجب تخریب برنج ایرانی می شوند.

وی تأکید کرد برای تنظیم بازار برنج های وارداتی مانند پاکستانی، هندی و تایلندی باید وزارتخانه هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت راه حل هایی اندیشیده شود. این راه حل ها باید به گونه ای عمل کنند که این برنج های وارداتی به طور مستقیم و با نظارت، فقط در فروشگاه های زنجیره ای توزیع شده و به دست مردم برسند.

نهایتا باید گفت در عین حال که برنج ایرانی دارای مرغوبیت بالایی بوده، کیفیت آن با مخلوط کردن برنج های خارجی، مورد ابهام قرار می گیرد. خریدار پول برنج مرغوب ایرانی را می دهد و به جای آن برنج مخلوط شده با برنج وارداتی تحویل می گیرد. این گونه خریدار اعتماد خود را از دست می دهد و در نتیجه کساد بازار برنج ایرانی بیشتر می شود. به همین دلیل تا دیر نشده باید مسئولین مربوطه در این امر راه حلی بیندیشند و اقدامات لازم را اجرا کنند.

ادامه رکود بازار برنج

با توجه به مشکلات موجود مانند مخلوط کردن برنج خارجی با برنج ایرانی، 3 برابر شدن هزینه کشت برنج، دپو 50 درصد محصولات سال گذشته و همچنین پیش رو داشتن ایام محرم؛ به احتمال زیاد رکود ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *