رونق بازار برنج مازندران با ورود بخش خصوصی/ قیمت دستوری مطرح نیست

رونق بازار برنج مازندران

در حال حاضر با ورود بخش خصوصی و موافقت 12 هزار فروشگاه زنجیره‌ای با هدف خرید برنج، شاهد رونق بازار برنج به طور نسبی در استان مازندران هستیم. بر این اساس توافق شده که برای خرید و فروش برنج از طریق فروشگاه های زنجیره‌ای برنج تعیین قیمت به صورت دستوری مطرح نشود.

رونق بازار برنج مازندران

مزایای ورود بخش خصوصی به بازار برنج

طبق توافقی که بین استانداری و انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران صورت گرفته است، مقرر شده بیش از 12000 فروشگاه زنجیره‌ای کشور به بازار خرید و فروش برنج استان مازندران ورود کنند. در نتیجه اجرایی شدن این موضوع رونق بازار برنج به صورت نسبی افزایش پیدا خواهد کرد و دغدغه فروش محصول توسط کشاورزان و همچنین کمبود نقدینگی کاهش خواهد یافت.

کشاورزان و تاجران برنج در استان مازندران دغدغه اصلی خود را آفت زدگی برنج انباشته شده در انبارهای کارگاه های شالیکوبی بیان می کنند. با توجه به توافق انجام شده بین استانداری و انجمن برنج احتمالا تا روزهای آینده نگرانی کشاورزان برطرف شده و انگیزه آن‌ها برای ادامه کشت برنج افزایش یابد که در نتیجه این امر موجب رونق بازار برنج خواهد شد.

.

قیمت توافقی برنج و رضایت کشاورزان

اکنون یک سوم برنج تولید شده در سال گذشته در انبارها باقی مانده و حدود نیمی از اراضی شالیزارهای استان نشاکاری گردیده است؛ انتظار می رود با اجرایی شدن طرح مذکور فروشگاه های بزرگ تمایل بیشتری به خرید برنج ایرانی نشان دهند.

از آنجایی که تعیین قیمت برنج توافقی است و قیمت دستوری برای خرید و فروش در فروشگاه های زنجیره‌ای کشور در برنامه وجود ندارد؛ به عبارت دیگر برنج از حالت تعزیراتی خارج می شود و این طرح به طور یقین رضایت کشاورزان را به دنبال خواهد داشت.

چه دستگاه هایی در رونق بازار برنج مازندران نقش دارند؟

در اولین مرحله بانک ملی ایران به صورت مستقیم خرید 7000 تن برنج را از کشاورزان در شالیکوبی های استان مازندران آغاز نموده است. همچنین انجمن تولیدکنندگان و تامین‌ کنندگان به همراه نمایندگان 8 فروشگاه زنجیره‌ای به عنوان بخش خصوصی وارد بازار استان مازندران جهت خرید برنج شده‌اند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای مذکور دارای 12000 شعبه در سراسر کشور هستند که می توانند به رونق بازار برنج کمک زیادی نمایند. علاوه بر خرید برنج توسط بانک ملی و فعالیت بخش خصوصی، مرکز پایانه برنج در شهر آمل نیز اقدام به خرید 2000 تن برنج از کشاورزان مازندران کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *