مقدار واردات برنج سال گذشته چه قدر بوده است؟

مقدار واردات برنج سال

در سال گذشته میزان واردات برنج یک میلیون و ۷۸۳ هزار تن بود و باعث شد این خبر  این گونه منعکس شود که مقدار واردات برنج رکورد زده است.

مقدار واردات برنج سال

سهم واردات برنج توسط بخش دولتی و خصوصی

حدود یک میلیون و ۷۸۳ هزار تن برنج در سال گذشته به کشور وارد شد که از این مقدار برنج حدود یک میلیون و 363 هزار تن آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

به گفته دبیر انجمن تامین کنندگان و تولیدکنندگان برنج در سال 1400 حدود 400 هزار تن برنج توسط بخش دولتی وارد کشور شد که هدف از این مقدار واردات تامین ذخایر احتیاطی بوده است. در سال 1401 در مقایسه با سال 1400 مقدار واردات برنج افزایش پیدا کرد؛ علت این موضوع لحاظ نشدن ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت محصولات داخلی در سال 1400 بوده است.

علت گرایش مصرف کنندگان به خرید برنج خارجی

به گفته بسیاری از کشاورزان عوامل مختلفی همچون قیمت بسیار بالای ارقام برنج ایرانی نسبت به برنج‌های وارداتی و شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم سبب شده که مردم برای رفع نیاز خود به برنج در سبد غذایی خانوار تمایل بیشتری به خرید و مصرف برنج برندهای کشورهای دیگر مثل پاکستان و هند نشان دهند. در صورتی که این برنج ها از کیفیت کمتری نسبت به برنج ایرانی برخوردار بوده و تا حدی برای سلامتی افراد نیز تهدید کننده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *