برنامه ریزی جدید دولت برای صادرات برنج در سال 1402

برنامه ریزی دولت برای صادرات برنج

سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران، در فروردین سال جاری در حالی که درباره صادرات برنج استان صحبت کرد، عرضه برنج داخلی مخلوط با برنج خارجی را نیز یک نوع خیانت عنوان کرد. وی ضمن این که ایجاد تحول در زمینه کشاورزی مانند برنج‌کاری را ضروری دانست به شعار امسال یعنی مهار تورم و رشد تولید نیز اشاره کرد.

برنامه ریزی دولت برای صادرات برنج

استاندار ساری عنوان داشت که برنج‌کاری با زندگی مردم استان گره خورده و به همین جهت، برنامه ریزی جامع جهت صادرات برنج در سال جاری را یک ضرورت دانست. از طرف دیگر عنوان کرد که جز خودمان، هیچ کس دیگر به فکر کشاورزان استان نیست.

باید گفت تصمیم های مقطعی در زمینه صادرات برنج نمی تواند تأثیرات پایداری در این زمینه داشته باشد. به همین جهت استاندار مازندران به صادرات برنج آزاد و صفر کردن تعرفه گمرکی صادرات برنج در سال گذشته اشاره کرد و آن را حمایتی صورت گرفته در سال گذشته توسط دولت عنوان کرد. وی در مورد برنامه امسال صادرات برنج نیز صحبت کرد؛ همچنین برنج استان مازندران در کشور را برند عنوان کرد و معرفی بیشتر آن به سطح کشور را ضروری دانست.

پر بودن انبارها از برنج پارسال!

مازندران یکی از قطب های اصلی تولید برنج در ایران بوده که سالانه بیش از یک میلیون تن برنج تولید کرده و روانه بازار می کند. حسن عنایتی (رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران) به پر بودن انبارهای استان از برنج سال گذشته خبر داد! و در ادامه نیز به انتظار شالیکاران درباره حل مشکلات بازار محصولات تولیدی خود اشاره کرد. وی جهت اجرای طرح های جامع برای زیرساخت کشاورزی استان نیز نیاز 40 هزار میلیاردی را عنوان کرده و خواستار حمایت از بخش کشاورزی شده تا به اقتصاد برنج‌کاری کمک شود.

با توجه به شعار امسال، همه مردم از جمله مردم مازندران نیز امیدوار هستند مهار تورم و رشد تولید از حالت شعار خارج شده و عملی شود. از طرف دیگر سلیقه ای عمل کردن در بخش صادرات برنج موجب پیشرفت در این بخش نمی شود و نیاز به یک برنامه ریزی بلند مدت برای تأثیرگذاری پایدار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *