«ساقه دزدی» در سرزمین های شمالی/ «اگر به محصول من آتش بکشند، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟»

ساقه دزدی برنج شمال

یکی از مشکلاتی که با افزایش قیمت برنج در سال‌های اخیر دامن‌گیر کشاورزان شمالی بوده، ساقه دزدی برنج است. متأسفانه برخی از کشاورزان در شهرستان سنگر در استان گیلان، از ساقه دزدی شکایت دارند.

ساقه دزدی برنج شمال

البته به دلیل اینکه ساقه‌های خیس برنج به‌راحتی بریده نمی‌شوند سارقان پس‌ازاینکه ساقه‌های برنج آفتاب می‌بینند و کمی خشک تر می‌شوند، اقدام به سرقت آن‌ها می‌کنند. ساکنان روستای کیاسرا در استان گیلان، گزارش کرده‌اند که از مزارع آن‌ها حدود ۳۰ کیلوگرم برنج به این صورت دزدیده شده است.

کشاورزان کیاسرا، با رجوع به تجربیات گذشته اعلام کرده‌اند که قبلاً فقط امکان دزدی از محل دپوی برنج وجود داشت. به همین خاطر کشاورزان پس از جمع‌آوری محصول، از آن مراقبت می‌کردند تا مورد سرقت قرار نگیرد، اما متأسفانه به دلیل شرایط بد اقتصادی و جسور شدن سارقان، افرادی هستند که به‌صورت گروهی به زمین های شالی‌کاری وارد می‌شوند و ساقه‌های برنج را درو می‌کنند و آن‌ها را به سرقت می‌برند.

رواج ساقه دزدی از شالیزار های برنج

کشاورزان کیاسرا معتقدند که به دلیل عدم رسیدگی مقامات قضایی و افزایش ناگهانی قیمت برنج شمالی، افراد سودجو و سارقان اقدام به ساقه دزدی می‌کنند. تصور کنید که اگر قیمت هر کیلو برنج ۱۰۰ هزار تومان باشد، قیمت شالی آن نصف این قیمت است.

اگر سارقان بتوانند هر شب ۳۰ کیلوگرم ساقه دزدی کنند، می‌توانند مبلغی حدود 1 میلیون تومان یا 1 میلیون و 500 هزار تومان به جیب بزنند. بسیاری از شاهدان ماجرا گفته‌اند که سارقان به‌صورت دسته جمعی این کار را انجام می دهند و می توانند هر شب به میزان ۱۰۰ کیلوگرم شالی برنج را به سرقت ببرند که ارزش آن به ۵ میلیون تومان می رسد.

بعضی کشاورزان به خاطر ترس و وحشتی که از سارقان دارند، می ترسند اگر آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی کنند، پس از آزادی از زندان مجدداً به سراغ شالی‌های آن‌ها بیایند و محصولات آن‌ها را به آتش بکشند. اهالی روستاهای گیلان مانند روستای کیاسرا اعلام کرده‌اند که هر یک از روستا های اطراف آن‌ها حدود ۱۰ یا ۱۵ نفر سارق دارد که مردم محلی هم آن ها را به خوبی می شناسند، اما خودشان قدرت درگیری با آن ها را ندارند. اگر آن ها را به مراجع قضایی هم معرفی کنند، برخورد قاطعانه ای با آن ها نمی شود و پس از مدتی از زندان آزاد می‌شوند و اگر برنج هم نباشد، شروع به سرقت محصولات یا حتی درخت می‌کنند.

نگرانی ها بابت افزایش ساقه دزدی در سرزمین های شمالی

در گذشته مردم نگران دزدی اموال مانند موبایل، کیف قاپی یا دزدی موتور بودند، اما متأسفانه طی چند سال گذشته افزایش آمار سرقت های محصولات کشاورزی باعث شده تا کشاورزان دست به دامان مقامات قضایی شوند.

ساقه دزدی برنج2

یکی از این محصولات با ارزش که دارای قیمت بالایی است، برنج کاشت شهرهای شمالی ایران است، اما در بیشتر روستاهای شمالی کشاورزان از سرقت اموال عمومی و محصولات کشاورزی خود شکایت دارند.

اهالی روستاهای سنگر، ویشکاننک، گیلاوندان و کیاسرا اعلام کردند که میزان دستبرد ها از اموال عمومی مانند کابل برق، کابل تلفن و … فراتر رفته است و سارقان به‌صورت دسته جمعی به مزارع شالیکاری حمله ور می‌شوند.

این کشاورزان و روستاییان نگران هستند که اگر اموال عمومی تمام شود، سارقان به خانه های آن ها حمله کنند و علاوه بر محصولات، وسایل زندگی آن ها را هم به تاراج ببرند. از دلایل اصلی این سرقت‌ها و وضعیت اقتصادی نابسامان کشور است که روز به روز در حال بدتر شدن است. به همین خاطر سارقان به محصولات کشاورزی هم رحم نمی‌کنند و شالی ها را قبل از اینکه برداشت شوند، از سر زمین درو می‌کنند و به سرقت می برند.

کلام پایانی

یکی از اخبار ناراحت کننده ای که در تابستان گذشته از شالیزارهای سرزمین های شمالی به گوش رسید، اخبار مربوط به ساقه دزدی در شالیزارهای برنج بود که دلیل اصلی آن شرایط اقتصادی بد کشور و افزایش قیمت برنج عنوان شده است. متأسفانه سارقان در تابستان سال گذشته، به میزان زیادی از روستاهای استان گیلان، ساقه دزدی کرده‌اند. حتی با وجود اینکه کشاورزان آن ها را می‌شناختند نتوانستند عملاً کاری بر علیه آن ها انجام دهند. چرا که نگران این بودند سارقان با اقداماتی تلافی‌جویانه، مزارع برنج آن ها را به آتش بکشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *