آغاز صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی، آمریکایی و روسیه

هدف‌های پنهان دولت

صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی آمریکایی و روسیه بر اساس سخنان دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین کنندگان برنج آغاز شده است. این مقام مسئول اعلام کرده است که با به وجود آوردن زمینه های مناسب برای ارتباطات بین المللی، امکان صادرات برنج ایرانی به این کشورها میسر شده است.

به دلیل اینکه کیفیت و قیمت کالاهای صادراتی بایستی از لحاظ بین المللی مورد تائید باشد، دولت با ایجاد یک پایانه صادراتی مخصوص به برنج تولید شده در مازندران، گام اولیه برای صادرات برنج کیفیت را برداشته است.

صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی

چرا برنج ایرانی به جای فروش در بازار کشور صادر می شود؟

با توجه به اینکه میزان تولید برنج ایرانی در داخل کشور جوابگوی نیازهای مصرف کنندگان داخلی نیست، برای تأمین نیاز مصرف کنندگان باید بخشی از برنج مورد نیاز از محل واردات برنج تأمین شود. در سال های اخیر بسیاری از مصرف کنندگان داخلی به خرید برنج های هندی و پاکستانی روی آورده اند. چرا که قیمت این محصولات نسبت به برنج تولید داخل کمتر است. چرا جلوی صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی گرفته نمیشود؟

کم بودن توان خرید مصرف کنندگان، یکی از عوامل اصلی است که باعث می شود به سمت خرید برنج های وارداتی گرایش داشته باشند و برای خرید برنج های داخلی بی میل باشند. متأسفانه قیمت برنج های داخلی در یک سال گذشته به قدری افزایش داشته که از دسترس بیشتر اقشار جامعه دور مانده است و تنها افرادی که از نظر مالی شرایط مناسبی داشته باشند، می توانند برنج ایرانی تهیه کنند. به همین خاطر برای جلوگیری از ضرر کشاورزان، دولت تصمیم گرفته است تا بستر مناسبی برای صادرات برنج مازندران را فراهم نماید.

واردات برنج خارجی از چه کشورهایی انجام می شود؟

بخش عمده‌ای از برنج های وارداتی در سال های گذشته از کشور هندوستان وارد می شد، اما به دلیل به هم خوردن تراز های تجاری بین دو کشور هند و ایران، در حال حاضر امکان واردات برنج از کشور هند وجود ندارد و عمده واردات برنج خارجی از کشور پاکستان تأمین می شود.

متأسفانه به دلیل سوء استفاده هایی که دلالان انجام می دهند، قیمت برنج پاکستانی نسبت به قیمت برنج هندی افزایش پیدا کرده و این برنج‌های وارداتی گران تر از قبل به دست مصرف کنندگان می رسد.

 

عوامل تاثیر گذار بر بازار برنج ایرانی

بازار برنج ایرانی در چند سال اخیر با رکود مواجه شده است.

  • به دلیل خشکسالی و عدم بارش باران کافی، کشاورزان شمال کشور برای کاشت برنج دچار مشکل شده اند و نمی توانند مانند گذشته از پتانسیل های این استان برای کاشت برنج استفاده کنند. بگذریم از اینکه دلیل این مشکلات علاوه بر خشکسالی، مدیریت غلط هم بوده است، اما به هر حال یکی از دلایلی که باعث شده قیمت برنج در سال های گذشته افزایش پیدا کند، کم شدن کاشت برنج به دلیل بی آبی است.
  • یکی دیگر از مواردی که به صورت مستقیم می‌تواند بازار برنج ایرانی را تحت‌الشعاع قرار دهد، واردات بی رویه برنج خارجی است. در سال های گذشته کارشناسان هشدار می دادند که ممکن است به خاطر کمبود برنج قیمت این کالای اساسی افزایش پیدا کند، اما علیرغم ممنوعیت واردات برنج هم این مشکل برطرف نشد و همچنان قیمت برنج سیر صعودی خود را طی می کند.
  • فاکتور دیگری که باعث می شود بازار برنج تحت تاثیر قرار بگیرد، وجود دلالان است که با قیمت گذاری های بی رویه فقط جیب خودشان را پر می‌کنند. به این ترتیب هم کشاورزان نفعی از فروش برنج های خود نمی برند، هم مصرف کنندگان ناچار می شوند قیمت های بسیار بالایی برای برنج ایرانی بپردازند.
  • میزان عرضه و تقاضا نیز می ‌تواند روی بازار برنج تاثیر داشته باشد. با توجه به اینکه علاوه بر شهر های شمالی مانند گیلان و مازندران، در استان ‌های جنوبی و مرکزی نیز کاشت برنج انجام می شود و محصولات تولید شده زیاد هستند، قیمت گذاری بایستی بر اساس عرضه و تقاضا صورت بگیرد.

به دلیل اینکه قیمت برنج ایرانی ۲ تا ۳ برابر برنج های خارجی است. راهکار هایی برای کاهش قیمت برنج در نظر گرفته شده تا تمام اقشار جامعه بتوانند برنج ایرانی تهیه کنند. یکی از دلایلی که باعث افزایش قیمت برنج می شود کشاورزی به روش سنتی است؛ بنابراین اگر کارخانه های بزرگ در این زمینه دست به کار شوند و با استفاده از روش های مکانیزه اقدام به کاشت برنج کنند، قیمت این محصول به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. همچنین یکی دیگر از راهکار هایی که باعث کاهش قیمت برنج می‌شود، کم شدن ضایعات محصول در کارخانه های مدرن است که باعث می شود قیمت این محصول رقابتی شود.

 

 

کلام پایانی

با توجه به کیفیت و مرغوبیت برنج های کاشت شمال کشور، کشورهایی نظیر آمریکا، روسیه و کشور های عربی اقدام به واردات برنج ایرانی نموده اند. یکی از دلایل صادرات برنج ایرانی به کشورهای خارجی، فروش محصولات داخلی و ایجاد بستر مناسبی برای روابط بین المللی از نظر صادرات برنج است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *