سیاست‌گذاری جدید در سال 1402 برای تنظیم بازار برنج

سیاست گزاری بازار برنج

این که برنج پرمصرف ترین ماده غذایی و غلات در کشور است، بر کسی پوشیده نیست. برنج از قدیم الایام تاکنون زینت بخش سفره‌ها و مهمانی‌های ایرانیان بوده است. قبل از این که شرایط اقتصادی برای بسیاری از مردم سخت و دشوار شود، هر خانواده ایرانی حداقل در یکی از وعده‌های غذایی خود، برنج مصرف می‌کرد. اما با توجه به تورم و افزایش قیمت‌های سرسام‌آور، میزان مصرف این ماده غذایی محبوب با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.

سیاست گزاری بازار برنج

انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان به دنبال تنظیم بازار برنج هستند تا تولید و عرضه برنج در سراسر کشور با برنامه‎ریزی دقیق و منظمی صورت بگیرد. این انجمن، نشستی را با تولیدکنندگان برگزار کرد تا این موضوع بیشتر مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

استاندار مازندران جناب آقای سید محمود حسینی‌پور، روی ظرفیت‌هایی که این استان در حوزه کشت برنج و تولید برنج دارد، تاکید نمودند و گفتند که کمک به توسعه صنعت برنج می‌تواند در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و امنیت غذایی در سراسر کشور تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود اشاره کردند که این ماده غذایی باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد، یعنی علاوه بر سرمایه‌گذاری برای تولید هر چه بیشتر برنج، رفع مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد نیز باید هر چه سریع‌تر برطرف شود.

 

ایشان به فرصت ارزشمندی که انجمن تولیدکنندگان تامین‌کنندگان برنج برای رفع این مشکلات ایجاد کرده است، اشاره کردند و گفتند که استانداری مازندران آمادگی پشتیبانی از تمامی برنامه‌هایی که برای توسعه و سرمایه‌گذاری در صنعت برنج از سوی اعضای این انجمن صورت می‌گیرد را اعلام می‌دارد و از توسعه کمی و کیفی این محصول تمام قد استقبال می‌نماید.

 

حسینی‌پور در ادامه به ظرفیت این انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج در زمینه سیاست‌گذاری تنظیم بازار برنج اشاره کردند و گفتند که این بخش این توانایی را دارد تا این مسئولیت خطیر را مخصوصا در بخش‌هایی که امکان حضور دولت وجود ندارد، بر عهده بگیرد.

 

ایشان هم چنین روی ایجاد کارگروه مشترک میان این انجمن و استانداری مازندران تاکید نمود و بیان کردند که بعد از اجرا شدن طرح‌های مقدماتی و پایلوت از سوی انجمن تولید‌کنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران، این امکان وجود دارد تا کارگروه مشترک برای برنامه‌های میان مدت و بلند نیز پای کار بیاید.

 

ایشان در ادامه روی همراهی دانش، تجربه، تخصص و سرمایه بخش خصوصی در کنار حمایت و پشتیبانی دولت تاکید کردند و آن را فرصتی مناسب برای توسعه محصولات کشاورزی داخل کشور بخصوص برنج دانستند.

 

 

سرمایه‌گذاری در قطب تولید

 

در ادامه نیز رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران جناب آقای محمد مختاریانی درباره تنظیم بازار برنج، سخنان خود را شروع نمودند و در ابتدا به معرفی کلی این انجمن پرداختند و روی این که تشکیل این انجمن اولین قدم برای توسعه صنعت برنج است و می‌تواند روی فرآیندهای قبل از کشت و تولید برنج تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد، قدم‌های موثری بردارد، تاکید کردند.

 

ایشان در ادامه صحبت‌های خود اظهار نمودند که هدف این انجمن توسعه صنعت به هر روش ممکن است، از جمله فرآوری تولید، واردات و توزیع. ایشان اظهار امیدواری کردند که به این ترتیب امکان توسعه و پیشرفت این صنعت وجود خواهد داشت و حتی این امکان وجود دارد که تضادها و مشکلاتی که سال‌ها قبل در زمینه تولید و واردات وجود داشته است به خوبی مدیریت شود، آن هم به گونه‌ای که به نفع تولید و مصرف‌کنندگان داخلی باشد.

 

آقای مختاریانی در ادامه به فعالانی که در این انجمن حضور دارند، اشاره کردند و بیان کردند که به همکاری و همفکری آن‌ها برای بهبود صنعت برنج کشور امید دارند تا در نهایت هدف تامین 100 درصد نیاز داخل کشور به واقعیت پیوند بخورد.

 

ایشان در مرحله بعد به آمادگی این انجمن برای سرمایه‌گذاری پرداختند و معتقد بودند که این سرمایه‌گذاری می‌تواند مقدمات تبدیل استان مازندران به مرکز تولید و صادرات برنج کشور و منطقه را مهیا کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج کشور بیان کردند که همکاری کارگروهی بین استاندار و انجمن می‌تواند برنامه‌های عملیاتی را به طور موثری اجرا کند و سپس بر انعقاد این قرارداد در آینده نزدیک تاکید نمودند.

 

در ادامه ایشان به قبول درخواست استاندارد مازندران مبنی بر خرید برنج کشاورزان استان اشاره کردند و معتقد بودند که این می‌تواند اولین نشانه برای اثبات حسن نیت این انجمن و اعضای آن باشد تا در نهایت دیگر اثری از رکود باز برنج نباشد و این صنعت روز به روز رونق بگیرد. از این رو اعضای انجمن  به منظور تنظیم بازار برنج، اقدام به خرید باقیمانده برنج در انبارها و کارخانجات می‌کنند و سپس آن را به فروشگاه‌های زنجیره ای عضو این انجمن تزریق می‌نمایند تا توزیع و عرضه به صورت متوازن در سراسر کشور صورت بگیرد.

 

ایشان هم چنین به اقداماتی که در دستور کار این انجمن قرار دارد نیز اشاره کردند، از جمله ایجاد کارخانجات فرآوری برنج با ظرفیتی بالغ بر 100 هزار تن، قرارداد کشت برنج برای تامین نیاز کارخانجات و همچنین مذاکره برای کشت برنج به صورت فراسرزمینی تا در نهایت نیاز برنج کشور به طور کامل تامین شود.

 

آقای مختاریانی هم چنین به ایجاد و تاسیس آزمایشگاه‌های تخصصی و حتی تاسیس شرکت دانش بنیان اشاره کردند تا به وسیله ارتباطات جهانی و بهره‌گیری از دانش روز دنیا در زمینه سم، کود، تولید بذر و غیره، کمیت و کیفیت برنج‌ها داخل کشور روز به روز بهبود یابد.

 

در پایان نیز رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران گفتند که هر چه دانش و توان کشاورزان داخل کشور افزایش یابد، می‌توان به کشت صنعتی به جای کشت سنتی به وسیله روش‌های نوین و هم چنین بهره‌گیری از دانش و فناوری روز دنیا برای کشت و فرآوری برنج  فکر کرد و به آینده روشن در صنعت برنج در کشور امیدوار بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *