انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج آغاز به کار کرد

انجمن-تولیدکنندگان-و-تامین‌کنندگان-برنج

با آغاز به کار انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج تمام فعالیت ها شامل شامل تولید، تجارت، فراوری، بسته‌بندی و توزیع که به صنعت برنج‌کاری مربوط می شوند، می توانند تحت پوشش این انجمن قرار گیرند. این انجمن با محوریت شرکت‌های فعال در قسمت‌های گوناگون صنعت برنج‌کاری کشور تاسیس شد. انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج با هدف ایجاد وحدت نظر و عمل بین افراد فعال در عرصه تولید، تجارت و بازار برنج و بر طرف کردن تعارض منافع بین تولید و واردات تاسیس گردید.

انجمن-تولیدکنندگان-و-تامین‌کنندگان-برنج

معرفی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران

قبل از ایجاد این انجمن، تشکل‌های دیگری در زمینه برنج‌کاری فعالیت می‌کردند که از لحاظ حوزه فعالیت اعضا یا گستردگی جغرافیایی محدودیت داشتند. با توجه به این موضوع انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج به عنوان اولین تشکل در سطح ملی قادر خواهد بود همه فعالیت‌های مربوط به صنعت برنج کاری مثل تولید، تجارت، فرآوری، بسته بندی و توزیع را تحت نظارت و حمایت خود دارد.

شالی‌کاران و کارخانه‌های شالی‌کوبی صنعتی، فرآوری و بسته بندی از جمله تولیدکنندگان عضو این انجمن هستند. همچنین در زمینه تجارت، واردکنندگان و صادرکنندگان و در قسمت توزیع، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بازارهای شرکت‌های پخش سراسری عضو انجمن محسوب می‌شوند.

اهداف و برنامه‌های انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان برنج

علی رغم اینکه برنج اصیل ایرانی یک محصول مرغوب و ارزشمند به شمار می‌رود؛ ولی فرآوری سنتی برنج به یک معضل برای تولید برنج ایرانی تبدیل شده است. این امر باعث ایجاد مشکلاتی مثل شالیزارهای با مساحت کم، استفاده از بذرهای اصلاح نشده، عدم کشت صنعتی، استفاده از روش فرآوری قدیمی به همراه درصد بسیار بالای ضایعات و فرآوری برنج در کارخانه‌های شالیکوبی گردیده است.

یکی از اهداف اصلی انجمن سرمایه‌گذاری به منظور کشت و فرآوری برنج به صورت صنعتی می‌باشد. همچنین در زمینه توزیع این محصول از شبکه‌های پخش سراسری که در اختیار اعضای انجمن است استفاده می‌شود. به طوری که فروشگاه‌های بزرگ رنجیره ای که عضو انجمن هستند نقش زیادی در تنظیم بازار برنج دارند.

در بحث بر طرف کردن تعارض منافع بین تولید داخل و واردات برنج، عضویت واردکنندگان برنج کشور در این انجمن باعث از بین رفتن تعارض منافع می‌شود. این واردکنندگان در کنار تولیدکنندگان داخلی بیش از نیمی از واردات سالیانه برنج را در اختیار دارند. به این ترتیب انجمن می‌تواند با تکیه بر دو گروه تامین‌کنندگان برنج نیاز کشور به برنج و تنظیم بازار این محصول را مدیریت نماید.

فاکتور دیگر برای رفع تعارض منافع و ایجاد یکپارچگی، ورود گروهی از واردکنندگان عضو انجمن در حوزه تولید است؛ از دیگر اهداف انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران، خودکفایی در تولید برنج و ایجاد فرصت استفاده از برنج ایرانی برای همه مردم ایران است. این مهم از طریق جذب سرمایه، صنعتی شدن فرآوری و توسعه کشت برنج قابل دستیابی هست.

وضعیت صادرات برنج به سایر کشورها

همان طور که گفتیم هدف نهایی این انجمن خودکفایی در تولید برنج ایرانی است تا این محصول علاوه بر اینکه نیاز بازار داخلی را برآورده می‌کند بتواند به راحتی به دیگر کشورها نیز صادر گردد. اکنون صادرات برنج ایرانی از طریق ظرفیت‌های پایانه‌های صادراتی کشور انجام می‌شود؛ به طوری که کشورهای واردکننده هدف شامل کشورهای منطقه خاورمیانه و بعضی کشورهای اروپایی هستند.

در انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران بخش علمی و پژوهشی ایجاد گردیده است که انجمن تلاش می‌کند با بهره گیری از آزمایشگاه‌های مدرنی که در اختیار ظرفیت‌های علمی اعضا انجمن است در حوزه سلامت و بهداشت مواد غذایی و جلوگیری از تقلب میزان برداشت برنج را افزایش دهد. همچنین با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان بذرها را اصلاح، کیفیت خاک را ارتقاء و عملکرد سایر عوامل تولید را بهبود داد و در نتیجه با بهره گیری از تجربه‌های علمی جهان مقدار برداشت برنج در سطح زیر کشت افزایش خواهد یافت. از دیگر اهداف انجمن در زمینه توسعه و تنظیم بازار برنج ایرانی، داشتن برنامه به منظور هویت بخشی و برندسازی برنج اصیل ایرانی و اجتناب از استفاده روش‌های توزیع سنتی و منطقه ای و رو آوردن به توزیع سراسری و زنجیره ای است.

جمع بندی

بر اساس اولین مصوبه کمیته علمی و پژوهشی انجمن، هدف از ایجاد این کمیته بررسی وضعیت برنج در حوزه‌های گوناگون، طراحی و اجرای سامانه هوشمند رصد، تجزیه و تحلیل بازار و قیمت برنج و تولید و واردات برنج کشور است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *