نحوه صادرات برنج ایرانی به کشورهای خارجی {0 تا 100 هرآنچه که باید بدانید}

نحوه صادرات برنج ایرانی به کشورهای خارجی {0 تا 100 هرآنچه که باید بدانید}

برنج غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان است و یکی از مهم‌ترین اقلام غذایی و غلات به شمار می‌رود. برنج‌ها در دو دسته کلی «جاپونیکا» با نام علمی Oryza sativa japonica  و برنج «ایندیکا» با نام علمی  sativa indica قرار می‌گیرند. برنج در ارقام متنوع در شمال ایران کشت می‌شود و پس از کشت درجه‌بندی شده و برای مصارف داخل و صادرات به سایر کشورها در بسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرد. همچنین مهم‌ترین ارقام برنج ایرانی شامل برنج طارم، چرام، دابو، صدری (انواع دم سیاه، دم زرد، دم سرخ) و بینام هستند که به سایر کشورها صادر می‌شوند. در این مقاله به بررسی شرایط و نحوه صادرات برنج به کشورهای خارجی می‌پردازیم.

نحوه صادرات برنج

برنج در چه مناطقی از ایران کشت می‌شود؟

برنج‌های با مرغوبیت بالا در استان‌های مازندران و گیلان و ارقام برنج‌های پر محصول در سایر استان‌های کشور کشت می‌شود. ارقام برنج‌های کشت شده در پارس آباد مغان به دلیل گرمسیر بودن منطقه و غنی بودن از آهن و روی و کلسیم رتبه خاصی را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این در استان اصفهان و منطقه لنجان برنج‌های معطری کشت می‌شود که به نام برنج لنجان معروف هستند.

نوع برنجی که به کشورهای خارجی صادر می‌شود، برنج سفید ایرانی است که همچنان صادرات آن رو به افزایش است. کشورهایی نظیر هلند، نروژ، قطر، کانادا، عراق، فنلاند، ایتالیا، گرجستان، کویت، ترکیه، استرالیا، انگلیس، امارات، افغانستان، آفریقای جنوبی، جمهوری آذربایجان، مالزی، دانمارک، پاکستان، آلمان، رومانی، سوئیس، اسلواکی، استونی، اتریش، اردن، و قزاقستان خواستار خرید برنج ایرانی هستند.

1.نحوه صادرات برنج به عراق

کشور عراق به دلیل همسایه بودن با ایران در صادرات و واردات بسیاری از کالاها با ایران همکاری می‌کند. صادرات برنج ایرانی نیز به عنوان یک کالای خاص و دارا بودن ارقام متنوع و مرغوب جایگاه خاصی در صادرات به کشور عراق دارد. این برنج‌های صادراتی ویژگی خاص اقلیمی داشته و به همین دلیل مورد استقبال مصرف کنندگان عراقی قرار گرفته و سهم زیادی از صادرات برنج به این کشور را شامل می‌شود. نحوه صادرات برنج به عراق به این گونه است که مسئولان دو کشور قرارداد همکاری امضا می‌کنند و طی مراحلی از طریق گمرک حجم برنج درخواستی از ایران به عراق بارگیری می‌شود. ارقام برنج طارم از محبوب‌ترین و بهترین برنج‌های ایرانی صادراتی است.

نحوه صادرات برنج

2. صادرات برنج به ارمنستان

کشور کوچک ارمنستان از سالیان دور در زمینه‌های گوناگونی مثل تجارت با ایران همکاری خوبی داشته است. به طوری که در صادرات برنج سفید ایرانی از سوی این کشور استقبال خوبی صورت گرفته و طی انجام مراودات مسئولان ذی‌ربط صادرات برنج از ایران به ارمنستان مسیر می‌گردد. شرایط اقتصادی، سیاسی و دیگر مسائل منطقه‌ای می‌تواند میزان و نحوه صادرات برنج به ارمنستان را تحت تاثیر قرار دهد. رقم  برنج طارم ایرانی که در استان مازندران کشت می‌شود از لحاظ شکل و طعم و عطر یکی از مورد پسندترین ارقام برنج ایرانی برای صادرات به کشورهای خارجی شمار می‌رود.

3. شرایط صادرات برنج به روسیه

شرایط و نحوه صادرات برنج به کشور روسیه به ظرفیت‌های اقتصادی ایران بستگی دارد که متاثر از رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده و واردت‌کننده است. ایران به دلیل داشتن شرایط طبیعی مناسب برای کشت برنج در مناطق مختلف کشور به خصوص در شمال ظرفیت خوبی در صادرات برنج به دیگر کشورها دارد. علاوه بر مزیت‌های طبیعی و اقلیمی که بر نحوه صادرات برنج تاثیر گذاشته، ظرفیت اقتصادی عامل مهم دیگر است. این مزیت توانسته باعث رشد چشمگیر صادرات به دیگر کشورهای خارجی نظیر آلمان، قطر و ارمنستان شود.

جمع‌بندی

علی‌رغم اینکه ایران خود از پرمصرف‌ترین کشورهای برنج است ولی توان و قدرت صادرات این محصول را به سایر کشورهای خارجی دارد. علت این امر وجود شرایط طبیعی و اقلیمی مناسب در ایران برای کشت انواع ارقام برنج است. همین موضوع آن را به تولیدکننده و صادرکننده شناخته شده در سطح بین‌المللی تبدیل کرده است. با وجود اینکه ایران برنج صادر می‌کند ولی در کشور کمبود برنج احساس شده و نیاز به واردات از دیگر کشورها است. برنج‌های پاکستانی و هندی سهم زیادی در مصرف خانوارهای ایرانی دارند. برای آگاهی از نحوه صادرات برنج می‌توانید به بازرگانی‌های معتبر مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم در این زمینه را دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *