هزینه کشت برنج 3 برابر شده و محصول کشاورزان روی دست آنها مانده است

هزینه کشت برنج

تذکر نماینده صومعه سرا درباره مشکلات و هزینه کشت برنج و پاسخ رئیس مجلس

نماینده مردم صومعه سرا (سید کاظم دلخوش اباتری) در نشست علنی مجلس به تاریخ 12 اردیبهشت 1402 طی تذکری به انتقاد از افزایش 3 برابری قیمت نهاده های کشاورزی و همچنین هزینه کشت برنج استان های شمالی پرداخت. وی بیان کرد فصل کشت برنج فرا رسیده ولی کشاورزان نگران آب کشاورزی خود هستند.

اباتری در مجلس یازدهم به انتقاد خود در این باره ادامه داد و در حالی که از بی خریدار ماندن محصولات برنج کشاورزان صحبت به میان آورد، در عین حال از افزایش دو برابری واردات برنج نیز گلایه کرد. این افزایش دو برابری واردات برنج و همچنین وجود هزینه های کمرشکن را موجب افزایش مشکل کشاورزان عنوان کرد.

از طرف دیگر علاوه بر وجود چنین مشکلاتی، مانند هزینه 3 برابری کشت برنج، واردات برنج و کم آبی؛ فروش نرفتن 50 درصد محصول برنج سال گذشته را نیز به مشکلات اضافه کنید.

درخواست نماینده صومعه سرا از دولت

نماینده صومعه سرا پس از انتقادها و گلایه ها در زمینه برنج از رئیس مجلس خواست با برنامه ریزی از نابودی این محصول استراتژیک جلوگیری شود. وی با مخاطب قرار دادن رئیس مجلس خواست اقدامات انجام شده را به صورت علنی اعلام کرده و تیم تشکیل شده را مأمور پیگیری موضوع نماید.

این در حالی است که کشاورزان و برنجکاران معتقد هستند به محض اینکه دولت دخالت می کند، همه چیز به هم خورده و هزینه کشت برنج بسیار بالا می رود. برخی کشاورزان معتقد هستند زمانی که دولت دخالت نمی کند برنجکار به راحتی با کارخانه دار و شالیکوبی دار به توافق رسیده و وارد بازرگانی و فروش محصول برنج خود می شود.

جواب قالیباف به نماینده صومعه سرا

رئیس مجلس شورای اسلامی (محمدباقر قالیباف) به تذکر نماینده صومعه سرا در باب مشکلات هزینه کشت برنج کشاورزان، این گونه پاسخ داد: مشکلات کشاورزان به ویژه در زمینه برنج از موضوعاتی بوده که در کشور وجود دارد و ما به صورت جدی آن را پیگیری می کنیم و این پیگیری ها ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *