خط اعتباری خرید برنج ایرانی تامین شد

خط اعتباری خرید برنج ایرانی

طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی خط اعتباری  خرید برنج ایرانی تامین شده و در صورت خرید برنج از تولیدکننده داخلی امکان واردات برنج ایرانی به سایر کشورها وجود خواهد داشت. در منطقه شمال کشور محصولات اساسی و عمده تولید می شود که می تواند علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی به دیگر کشورها نیز صادر شوند. در این مطلب به طور خلاصه به اهمیت حمایت از تولید داخلی و افزایش صادرات محصولات داخلی می پردازیم.

اهمیت استان مازندران در تولید و صادرات محصولات

صادرات محصولات زراعی و کشاورزی به کشورهای مختلف می تواند برای دولت ارز آوری بالایی داشته باشد. این امر به خصوص در مناطق شمالی کشور که بیشتر ساکنان آن در شالیزارها در زمینه کشت برنج فعالیت می کنند بسیار اهمیت دارد. استان مازندران در جایگاه اول تولید 14 محصول قرار گرفته است و تا کنون توانسته نیاز مرکبات داخل را تامین نماید و با صادرات بخشی از آن ارزآوری خوبی برای کشور قابل پیش بینی می باشد. همچنین در این استان انواع محصولات گندم، برنج، پنبه، چای، مرکبات مختلف و آبزی پروری تولید شده و در بازارهای کشور توزیع می شود.

مازندران در تولید، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال جایگاه خاصی در کشور دارد؛ برای نمونه این استان رتبه بالایی در تولید گوشت مرغ کشور دارد و توانسته نیاز دیگر استان ها به گوشت مرغ را تامین کند. بر همین اساس هدف اصلی از بیان این موضوع که خط اعتباری خرید برنج ایرانی تامین شد را می توان حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی دانست؛ بنابراین برای تنظیم بازار خورد و خوراک و تامین امنیت غذایی ایرانیان مهم ترین کار حمایت از تولدی داخلی است.

 

حمایت از تولید داخلی با تصویب قانون افزایش بهره‌وری

هدف گذاری تصویب و ابلاغ قانون افزایش بهره وری برای حمایت از تولیدکننده و تولید داخل است؛ به همین منظور بخشی از هزینه های پروژه های آب و خاک را برای اقدامات زیربنایی در این حوزه توسط منابع وزارت خانه خواهد شد. طبق اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تولید گندم و خرید این محصول اساسی، خرید تضمینی گندم به بیش از 6 میلیون تن رسید؛ به طوری که ارزش ریالی گندم خریداری شده از کشاورزان 90 هزار میلیارد تومان شده است.

تا کنون مبلغ 55 هزار میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده و مابقی مبلغ یعنی یک هزار میلیارد تومان دیگر توسط وزارت نفت تامین می شود. برای خری گندم قیمت 15 هزار تومان ابلاغ شده است و ملاک خرید این محصول از کشاورزان همین قیمت می باشد.

خط اعتباری خرید برنج ایرانی تامین شد

بر اساس گفته وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با خرید برنج تولید شده در سه استان شمالی کشور، خط اعتباری خرید برنج ایرانی  توسط بانک مرکزی تامین گردیده است. در حال حاضر خرید برنج ایرانی از سه استان ناحیه شمال شروع شده و چنانچه حرید برنج از تولید کننده داخلی ادامه داشته باشد می توان به افزایش واردات این محصول به کشورهای اروپایی، کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای درخواست کننده برنج امیدوار بود.

جمع بندی

کشور ایران در تولید محصولات مختلفی می تواند به خودکفایی برسد؛ به خصوص اگر از حمایت های دولت و مردم بهره مند شود. حمایت از تولید داخل و تولیدکننده داخلی می تواند مشاغل زیادی را ایجاد کند و از جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی تاثیر مثبتی روی سبک زندگی ایرانیان بگذارد. همچنین صادرات محصولات کشاورزی به سایر کشورها موجب انتقال فرهنگ غذایی ایران به سراسر دنیا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *