پایین بودن مکانیزاسیون در قطب برنج کشور

پایین بودن مکانیزاسیون در قطب برنج کشور/ کشاورزان راغب نیستند

افزایش هزینه ها و رشد تورم و رکود بازار برنج از عوامل مهم در کاهش استفاده از مکانیزاسیون و تجهیزات مدرن در شالیزارها محسوب می شوند. جهاد کشاورزی همواره از مکانیزاسیون به عنوان عاملی مهم در جهت پایداری و توسعه تولیدات بیشتر برنج تاکید داشته است؛ ولی با وجود تلاش هایی که در این زمینه انجام شده هنوز شاخص مکانیزاسیون تولید برنج در سطح پایینی قرار دارد.

علت پایین بودن مکانیزاسیون برنج

با توجه به تورم بالا در بخش کشاورزی و رکود بازار برنج در سال های اخیر باید پایین بودن مکانیزاسیون برنج را در عدم رغبت آن ها به استفاده از این تجهیزات جستجو کرد. طبق گفته های کشاورزان محلی مسئولان مربوطه توجه خاصی به بخش کشاورزی نداشته و در طی سال های گذشته کشاورزان را به خود گذاشته است.

دلایل عدم استقبال کشاورزان از مکانیزاسیون برای تولید برنج

1.نبود زیرساخت مناسب

یکی از مهم ترین دلایل نارضایتی برنجکاران و عدم رغبت کشاورزان به استفاده از مکانیزاسیون در تولید برنج، نبود زیرساخت مناسب برای بخش کشاورزی است. از جمله این زیرساخت ها می توان به همسطح سازی اراضی، ارائه تسهیلات و وام های با سود کم جهت خرید امکانات رفاهی اشاره کرد.

قیمت ادوات و تجهیزات مکانیزه با قیمت محصولات همخوانی ندارد؛ به طوری که قیمت خرید تراکتور 20% افزایش می یابد ولی قیمت محصولات در حد 2% افزایش پیدا می کند که برای رفع این مشکل باید قیمت تمام شده ماشین آلات مکانیزه کشاورزی کاهش یابند.

کشاورزی باید به سمتی حرکت کند که کشاورز بدون دغدغه های مالی تنها تولید به فکر تولید کمی و کیفی محصول باشد؛ برای این کار باید دستگاه های ناظر عملکرد خود را در بهبود وضعیت نا به سامان کشاورزان شالیکار افزایش دهند. در این صورت با قطع دست واسطه ها و عرضه مستقیم برنج به دست مصرف کننده می توان امیدوار بود که سود حاصل از فروش برنج به دست کشاورز می رسد.

2.اعتقاد غلط به برکت در نشا دستی

دومین عامل عدم استقبال کشاورزان از مکانیزاسیون کشاورزی نبود امکانات و اعتقاد غلط به برکت در نشای دستی و پافشاری بر این سنت است که باعث شده یکپارچگی اراضی در بعضی روستاها انجام نشود. با وجود مکانیزاسیون کشاورزی که می توانند کار کاشت، داشت و برداشت برنج را راحت‌تر کنند؛ ولی بسیاری از کشاورزان با اعتقاد به برکت نشا دستی استقبال خوبی از این تجهیزات نکرده اند. با توجه به این امر پرداخت دستمزد زیاد به کارگران و صرف مدت زمان طولانی برای مراحل کاشت، داشت و برداشت قیمت تمام شده محصول افزایش می یابد و باعث متضرر شدن کشاورز می شود.

مزایای استفاده از مکانیزاسیون در کشت برنج

تنها راه امرار معاش بعضی از کشاورزان و منبع درآمد آن ها، زراعت و کشت برنج است؛ این افراد در صورتی که از مکانیاسیون برای کشت برنج استفاده کنند می توانند مزایای زیادی به دست آورند. کشاورزی از مشاغل قدیمی محسوب می شود که پیشرفت علم و فناوری روی آن اثر گذاشته و بسیاری از مشکلات کشاورزی سنتی با استفاده از مکانیزاسیون رفع می گردد. افزایش بهره وری کشاورزان و رفع مشکلات اقلیمی مثل کم آبی باعث شده برخی کشاورزان به استفاده از شیوه های جدید کاشت، داشت و برداشت روی آورند.

برای مقابله با مسئله پایین بودن مکانیزاسیون برنج باید مزیت های این روش را برای کشاورزان بیان کرد و نمونه های واقعی از تولید محصول با به کارگیری مکانیزاسیون را به آن ها نشان داد. نکته دیگر اینکه با افزایش تورم در صورتی که از تجهیزات مدرن کشاورزی در مراحل کاشت تا برداشت محصول برنج استفاده شود می توان شاهد کاهش هزینه های حاصل از کاشت و افزایش فروش محصول بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *