لزوم لغو انحصار در واردات برنج

لزوم لغو انحصار در واردات برنج

ممنوعیت فصلی واردات به ضرر مصرف کننده است

اهتمام بر لزوم لغو انحصار در واردات برنج توسط شرکت های بزرگ یکی از فاکتورهای مهم در کاهش قیمت برنج است. ممنوعیت فصلی واردات محصول برنج می تواند به ضرر مصرف کننده باشد؛ زیرا در مدت زمان معینی که قیمت برنج در بازارهای جهانی کاهش می یابد امکان واردات برنج به کشور برداشته می شود.

تامین امنیت غذایی از اولویت های اصلی واردات برنج

تنها موسسه ثبت شده در اتاق بازرگانی در حوزه برنج، انجمن واردکنندگان برنج ایرانی است که در 7 خرداد سال 1392 با هدف تامین امنیت غذایی و تنظیم بازار برنج تاسیس گردید. بر اساس نظر کارشناسان و پیش بینی های انجام شده امسال به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی تولید برنج اُفت 20 درصدی داشته است؛ بر همین اساس هرساله نیاز به واردات برنج کشور تقریبا حدود 1.5 تا میلیون تن می باشد. طی اظهارت نایب رئیس هیات مدیره انجمن برنج یکی از اولویت های واردات برنج، تامین امنیت غذایی در کشور است؛ به همین دلیل لزوم لغو انحصار در واردات برنج و رفع موانع واردات این محصول اهمیت ویژه ای دارد.

ممنوعیت های فصلی واردات برنج تهدیدی برای منافع مصرف کننده

ممنوعیت های فصلی که بر واردات برنج اعمال می شود تا حد زیادی می تواند با منافع مصرف کننده در تضاد باشد؛ چرا که این ممنوعیت ها با فصل برداشت برنج در کشورهای بزرگ تولیدکننده این محصول همزمانی دارند. در این صورت واردکنندگان برنج امکان وارد کردن برنج با قیمت ارزان در این مقطع زمانی را نخواهند داشت؛ به این ترتیب شرکت واردکننده خارج از دوره ممنوعیت فصلی اقدام به واردات برنج به کشور می کند. در چنین شرایطی برنج با قیمت تمام شده بیشتری خریداری شده و برای عرضه آن نیز قیمت بالاتری تعیین می شود.

لزوم لغو انحصار در واردات برنج

برای جلوگیری از رانت و فساد در عرصه واردات باید انحصار واردات برنج توسط چند شرکت بزرگ داخلی برداشته شود. برای حضور فعال شرکت های کوچک واردکننده برنج توصیه شده که برای هر شرکت سقف واردات 10 هزار تن لحاظ شود تا بین واردکنندگان باعث ایجاد رقابت شده و در نهایت قیمت برنج در بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

نکته دیگر در مورد مقررات و قوانین واردات که باید متذکر شد، لزوم مقررات‌زدایی در برنامه واردات کالاهای اساسی به خصوص برنج است. در این راستا ثبات قوانین و مقررات می تواند تصمیم گیرهای یک شبه خصوصا درباره نرخ ارز را تحت تاثیر قرار داده و از متضرر شدن واردکنندگان و بازار جلوگیری شود.

حذف شرکت هایی که رفع تعهد ارزی خود را نادیده می گیرند از فهرست شرکت های وارد کننده، گام دیگری برای لغو انحصار در واردات برنج است. بسیاری از واردکنندگان عمده برنج به رفع تهعدات ارزی خود عمل نمی کنند؛ این کار در لزوم لغو انحصار در واردات برنج اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *