نیاز به واردات برنج خارجی کاهش یافت

نیاز به واردات برنج خارجی کاهش یافت

با توجه به وجود ارقام برنج های کیفی پرمحصول تولیدی از سال گذشته در انبارهای شالیکوبی ها و برنامه هایی که برای افزایش کشت برنج در سال زراعی جاری انجام شده است، انتظار می رود نیازی به واردات برنج خارجی به صفر کاهش یابد.

نیاز به واردات برنج خارجی کاهش یافت

راهکار کاهش نیاز به واردات برنج خارجی

دریافت پول به ازای فروش نفت و اجتناب از تهاتر کالا به کالا یکی از منافع مهم برای توسعه زیرساخت های کشاورزی در شمال کشور است. در این صورت و با انجام فعالیت هایی مثل تولید بذر کیفی، مصرف بهینه کودهای شیمیایی، تسطیح اراضی و به موقع رساندن آب برای کشت دوباره برنج می توان برنج سالانه مورد نیاز کشور را تامین کرد و واردات این محصول را از کشورهای دیگر به حد صفر رساند.

توسعه کشت برنج هیبرید در مزارع و شالیزارهای استان مازندران می تواند باعث کاهش واردات و افزایش برنج تولیدی شود؛ زیرا برنج هیبریدی کیفیت مطلوبی داشته و از نظر عملکردی نیز وضعیت خوبی دارد.

استفاده از فناوری در کشت برنج راه حلی برای افزایش بهره وری

مازندران منطقه ای با بهره وری پایین در بخش کشاورزی مواجه است؛ در حالی که این استان قطب تولید برنج و محصولات کشاورزی محسوب می شود. شمال کشور بهترین خاک برای کشاورزی را دارد و آب و زمین های کشاورزی این منطقه شور نیستند، بارندگی در فصل های مختلف متناسب است و برای کشاورزی پایدار و پر محصول شرایط در این استان های شمالی فراهم می باشد؛ از این رو پایین بودن بهره وری کشاورزی در این مناطق قابل پذیرش نیست.

از مهم ترین راهکارهای افزایش بهره وری در استان های شمالی کشور استفاده از فناوری روز دنیا است؛ در این صورت هزینه های تولید محصولات زراعی و کشاورزی کاهش می یابد و بهره وری افزایش پیدا می کند. دستگاه‌های مخصوص نشاکاری، کمباین ویژه برداشت شالی و پهپادهای سمپاش از جمله اصلی ترین ماشین های کشاورزی هستند که با هدف کاهش هزینه تولید در شالیزار با حمایت دولت به اراضی شالیکاری شمال وارد شده اند. همچنین اختصاص تسهیلات کشاورزی با نرخ بهره پایین از سوی شخص وزیر جهاد کشاورزی تحت پیگیری بوده و مشکل قیمت کودهای شیمیایی با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی و با تاکید رهبری برای سال زراعی جاری رفع گردیده است.

عوامل اثر گذار روی کاهش بهره وری تولید برنج ایرانی

عدم وجود فرهنگ استفاده بهینه از کود در شالیزارهای استان های شمالی، مصرف کم کود پتاس نسبت به سایر کودها توسط کشاورزان در زمین های زراعی با وجود اینکه عامل مهم در افزایش کیفیت و تولید و بهره وری استفاده از کود پتاس به اندازه استاندارد است و همچنین مصرف بی‌رویه کود اوره در شالیزارها از جمله مهم ترین فاکتورهای کاهش بهره وری شالیزارهای برنج شمال کشور است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *