گران‌ترین برنج ایرانی کدام است؟

گران ترین برنج ایران

برنج پرمصرف‌ترین غلات در داخل کشور است و جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی و همچنین مجالس و مهمانی‌های خاص ما دارد. برنج در شرایط آب و هوایی گرم و شرجی رشد می‌کند، چرا که بسیار به سرمای زودرس حساس است، به همین دلیل است که بخش اعظمی از کشت برنج ایران در استان‌های شمالی هم چون گیلان و مازندران انجام می‌شود. در واقع مرغوب‌ترین و در عین حال گران‌ترین برنج ایرانی نیز از همین استان‌های شمالی به بسیاری از مناطق ارسال می‌شود.

 

گران ترین برنج ایرانی

گران‌ترین برنج ایرانی

برنج کشت دوم که معمولا مردادماه کشت شده و در آبان ماه برداشت می‌گردد، مرغوب‌ترین و گران‌ترین برنج ایرانی محسوب می‌شود.

در هر صورت اگر بخواهیم به نام گران‌ترین برنج‌های ایرانی اشاره کنیم، باید بگوییم که برنج صدری دم سیاه و هاشمی گران‌ترین برنج‌های ایرانی به شمار می‌روند. برنج‌های صدری و طارم در رده‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند.

البته تفاوت قیمت برنج صدری دم سیاه نسبت به انواع دیگر برنج‌های ایرانی بسیار چشمگیر است، از این رو می‌توانیم آن را گران‌ترین برنج در داخل کشور بنامیم.

 

 

چه عواملی روی قیمت برنج تاثیر می‌گذارند؟

 

مهمترین عاملی که بازار برنج ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد به میزان کشت و عرضه آن در بازار مربوط می‌باشد. به عنوان مثال اگر کشت یک برنج بیشتر باشد و به وفور در بازار عرضه شود، مشخص است که قیمت آن با کاهش رو به رو خواهد شد. شاید همین موضوع علت گران‌ بودن برنج صدری دم سیاه را توضیح دهد، چرا که فقط در تعداد محدودی از مناطق استان گیلان که با مشکل خشکسالی و کم آبی رو به رو نیستند، کشت می‌شود.

البته نمی‌توان تاثیر واردات انواع برنج خارجی از جمله برنج‌های پاکستانی، هندی، تایلندی و غیره را نیز بر قیمت انواع برنج ایرانی بی تاثیر دانست. اما درست است که واردات این برنج‌ها موجب کاهش قیمت برنج‌های داخلی می‌شود، اما اگر به بازار نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که باز هم جایگاه گران‌ترین برنج‌ها به برنج‌های ایرانی مرغوب تعلق می‌گیرد و بیشتر هموطنان به دنبال خرید این برنج‌های ایرانی اصیل و مرغوب هستند.

 

 

ویژگی‌های گران‌ترین برنج ایرانی

همان طور که گفتیم برنج صدری دم سیاه به عنوان گران‌ترین برنج ایرانی شناخته شده است، اما شما هنگام خرید باید به اصل و مرغوب بودن آن توجه کنید.

برنج دم سیاهی که اصل باشد:

1.همان طور که از نام آن مشخص است، ریشه‌های سیاه رنگ دارد.

  1. همچنین دانه‌های خام این برنج به طور میانگین حدودا 8 میلیمتر هستند و بعد از پخت به 12 میلیمتر هم می‌رسند.
  2. رنگ این برنج درجه یک ایرانی متمایل به کرم است.

 

اگرچه برنج دم سیاه مرغوب در بیشتر مناطق استان گیلان کشت می‌شود، اما در برخی بخش‌ها مانند کوچصفهان، خمام و روستای اطراف رشت، کیفیت این برنج بسیار بیشتر است و دانه‌های بلندتر و کشیده‌تری دارد. اما اگر بخواهیم این برنج را در تمام مناطق استان گیلان مقایسه کنیم باید بگوییم که از نظر سبک بودن و هم چنین عطر و طعم بسیار شبیه هم هستند . تنها تفاوت به این موضوع باز می‌گردد که برنج دم سیاه کشت شده در این مناطق، دانه‌های بلندتری دارد (چه در حالت خام و چه در حالت پخته).

 

بنابراین برنج صدری دم سیاه به عنوان گران‌ترین برنج در شمال کشور ایران چنین ویژگی‌های دارد:

  • عطر دل‌انگیز و دلنشین
  • دانه‌های کشیده و استخوانی در حالت خام
  • دانه‌های قلمی بعد از پخت
  • تولید شده در استان‌های گیلان و مازندران

 

 

گران ترین برنج ایران

گران‌ترین برنج ایرانی لزوما گران‌تر نیست

 

برای این که گران و یا ارزان بودن یک محصول یا کالایی را مورد بررسی قرار دهید، نباید فقط به هزینه‌ای که ابتدا برای آن می‌پردازید، توجه کنید، بلکه باید بصرفه بودن یا نبودن آن را در دراز مدت بسنجید. این موضوع در مورد خرید برنج ایرانی نیز صدق می‌کند.

موردی که باید در مورد ارزان‌ترین و گران‌ترین برنج ایرانی توجه نمود، میزان ری یا کشیدگی دانه‌های برنج است. این مورد نشان می‌دهد که یک کیلوگرم چه تعداد پرس غذایی را مهیا می‌کند.

 

به این مثال توجه کنید تا بیشتر این موضوع را درک کنید:

اگر یک برنج ارزان قیمت بخرید، هر یک کیلوگرم آن حدودا 5 پرس پلو را تامین می‌کند. اما با خرید مرغوب‌ترین و گران‌ترین برنج ایرانی می‌توانید از هر یک کیلوگرم آن 7 پرس چلو به دست بیاورید. نکته جالب این است که اگر این برنج کهنه شود، حتی این امکان وجود دارد تا 8 پرس جلو را نیز تامین ‌کند.

از همه مهمتر، شپشک زدن برنج‌ها را نباید دست کم بگیرید که در مورد برنج‌های ارزان و کم کیفیت به وفور مشاهده می‌کنیم.

به این ترتیب با یک حساب و کتاب ساده می توان به این نتیجه رسید که نه تنها خرید برنج باکیفیت ایرانی، برایتان گران تمام نمی‌شود، بلکه اگر تعداد پرس‌های هر یک کیلوگرم برنج ایرانی و میزان ماندگاری آن را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که حتی در هزینه خرید برنج شما نیز بسیار صرفه‌جویی می‌شود.

 

 

تفاوت برنج هاشمی و برنج دم سیاه

همانطور که گفتیم، گران‌ترین برنج‌های داخل کشور، برنج صدری دم سیاه و برنج هاشمی هستند که طرفداران بسیاری دارند. البته اگر بخواهیم این دو را مقایسه کنیم با تفاوت‌های قابل توجهی مواجه نمی شویم، چرا که این برنج‌ها از نظر کیفیت و پخت بسیار به همدیگر شباهت دارند. تنها تفاوتی که می‌توان در این میان این دو مشاهده کرد، به عطر برنج باز می‌گردد که در این جا برنج دم سیاه، عطر بیشتری از برنج هاشمی دارد.

این برنج‌ها علاوه بر این که در داخل کشور با تقاضای بالایی مواجه هستند، به خارج از ایران نیز صادر می‌شوند که با استقبال بالای هم مواجه شده‌اند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *