آخرین وضعیت بازار برنج/ صادرات برنج ایرانی به عنوان کالای لوکس

رکود بازار برنج ایران

در حال حاضر برنج به یکی از کالاهای لوکس صادراتی معرفی می شود. دبیر انجمن تامین کنندگان و تولید کنندگان برنج گفته است که در حال حاضر صادرات برنج ایرانی با ارز آزاد انجام شده که هر کیلو آن حدودا 3 دلار می شود. وی همچنین گفته است که نمی توان برنج ایرانی را با این قیمت به فروش رساند، زمانی که برنج های ارزان تری با قیمت حدودا هر کیلو 1 دلار وجود دارد. این شخص همچنین اشاره داشته است که کشورهایی نظیر کانادا و کشورهای عربی، خواهان برنج ایرانی به عنوان یک کالای لوکس هستند. بررسی رکود بازار برنج ایرانی.

رکود بازار برنج ایران

تمایل مردم بیشتر به سمت برنج های خارجی رفته است

در سال های اخیر، پرسشی مطرح شده است که نشان می دهد تقریبا 50 درصد برنج داخلی تولیدی در بازار ایران به فروش نمی رسد و این یعنی ذائقه مردم به مصرف برنج خارجی متمایل شده است. مسیح کشاورز در رابطه با این پرسش گفته است که نمی توان به طور دقیق اعلام کرد که دقیقا چند درصد از برنج های داخلی به فروش نمی رسند، اما بهتر است بدانید که این چنین سخنان با هدف ایجاد رونق و فروش محصول سال گذشته در بازار خرید و فروش برنج مطرح می شود؛ در واقع اگر محصولات سال گذشته در بازار موجود باشد، قطعا برنج سال جدید بایستی با قیمت کمتر وارد بازار شود که به طبع با خواسته فروشنده و همچنین تولید کننده همسو نیست.

مردم توان خرید برنج ایرانی را ندارند

این فعال اقتصادی اشاره کرده است که در حال حاضر برنج ایرانی دارای قیمتی است که بیشتر مردم ایران توان خرید آن را ندارند. کشاورز می گوید: زمان که برنج بالای چند صد هزار تومان باشد، بسیاری از اقشار جامعه نمی توانند آن را خریداری کنند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به دنبال خرید برنج خارجی می روند.

قیمت برنج باید به گونه ای افزایش پیدا کند که متناسب با توان خرید مردم باشد

دبیر انجمن تامین کنندگان و تولید کنندگان برنج می گوید: کشاورزان باید بدانند که قیمت برنج باید به گونه ای افزایش پیدا کند که از سفره مردم حذف نشود. وی اشاره می کند که کشاورزان قیمت برنج را با توجه به تورم افزایش می دهند. اگر این افزایش قیمت به گونه ای اعمال شود که مردم بتوانند به راحتی آن را خریداری کنند، علاوه بر این که سود مد نظر برای کشاورزان و فروشنده بدست می آید، خرید برنج خارجی نیز کاهش پیدا کرده و بازار محصولات داخلی رونق پیدا می کند.

فاجعه ای به نام رکود کامل بازار برنج ایرانی

بازار برنج ایرانی به طور کامل رکود کرده است! وی افزود که استاندار مازندران و همچنین دیگر اعضای انجمن تامین کنندگان و تولید کنندگان سعی بر راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای برای خرید برنج ایرانی دارند تا بتوانند تا حد زیادی این بازار را از رکود خارج کنند.

به نظر می رسد، زمانی که مردم بیش از قبل به استفاده از برنج خارجی روی بیاورند، به مراتب ذائقه آن ها تغییر کرده و حتی پس از ارزانی برنج ایرانی نیز، استفاده از آن تا حدی دشوار است. همین موضوع به عنوان بزرگترین تهدید در رابطه با تولید برنج تلقی می شود. این یعنی هرچه کشاورزان بهترین برنج را نیز با قیمت مناسب روانه بازار کنند، باز هم مردم به دنبال خرید برنجی هستند که با ذائقه آن ها یکی باشد.

در حال حاضر، تفاوت چشم گیری در قیمت برنج ایرانی و خارجی به چشم می خورد

مسیح کشاورز می گوید که سالانه بین 120 تا 150 هزار تن برنج خارجی وارد کشور می شود. وی اشاره کرده است که 2 سال پیش، برنج ایرانی کیلویی 35 هزار تومان و برنج خارجی کیلویی 20 هزار تومان بوده که تفاوت چندانی در قیمت آن ها وجود نداشته است. در حال حاضر اما قیمت برنج خارجی تقریبا 50 درصد پایین تر از برنج داخلی است. همین تقاوت قیمت واضح نشان می دهد که چرا حتی اگر برنج ایرانی نیز ارزان شود، باز هم مردم به سراغ برنج خارجی می روند. تعداد افرادی که در حال حاضر از برنج خارجی استفاده می کنند، به مراتب بسیار بیشتر از افرادی است که برنج ایرانی را خریداری می کنند.

صادرات برنج ایرانی دشوار است

کشاورز در پاسخ به سوال این که آیا امکان صادرات برنج ایرانی وجود دارد یا خیر، اشاره کرد که صادرات این ماده غذایی کمی دشوار است؛ زیرا در بازار جهانی این قیمت است که حرف اول را می زند، نه کیفیت. وی اشاره کرده است که برای مردم جهان مهم نیست که برنج هندی مصرف کنند یا ایرانی، به همین دلیل است که فروش برنج ایرانی با قیمت 3 دلار بسیار سخت تر از برنج های پاکستانی یا هندی با قیمت یک دلار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان قیمت را برای صادرات کاهش داد یا خیر، اشاره کرد که قسمت تمام شده برنج با توسط به بذر، مکانیزم کشت و غیره تعیین می شود. پس زمانی که تمامی این موارد با توجه به تورم قیمت گذاری شوند، نمی توان انتظار کاهش قیمت برنج، چه در داخل و چه برای صادرات را داشت.

کانادا و کشورهای عربی خواهان برنج ایرانی هستند

از بین کشورهای فعال بازار جهانی برنج، کانادا و کشورهای عربی دو خواهان پروپاقرص برنج ایرانی هستند؛ اما موضوع این است که میزان برنجی که این دو کشور از ایران می خواهند، آنقدری نیست که بتوان نام صادرات را بر روی آن گذاشت. مقدار برنجی که این دو کشور مصرف می کنند، حدودا 500 هزار تن است که بیشتر می توان نام چمدانی را به جای صادرات بر روی آن گذاشت.

صنعت پخش مژده :

برای کاهش هزینه های تولید بهتر است تغییراتی در مکانیزم کشت بدهیم تا بتوانیم قیمت برنج ایرانی را تا حد زیادی کم کنیم. این کار باعث می شود تا برنج به طور کلی با قیمتی منطقی در بازار به فروش برسد. این قیمت منطقی باعث شده تا تمامی خانوارهای ایرانی بتوانند برنج ایرانی را خریداری کرده و کمتر کسی به دنبال نوع خارجی آن باشد. تمامی این اقدامات، منجر به رونق بازار برنج شده و امکان صادرات راحت را نیز فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *