ویژگی های برنج ایرانی، پاکستانی و هندی را بشناسید!

برنجبرنج یکی از اصلی ترین غذاهای انسان بوده و از گذشته تاکنون بعد از گندم، بالاترین سطح کشت را به خود اختصاص داده است. برنج ها انواع سفید و قهوه ای دارند که مصرف نوع سفید آن رایج تر است. محصولات زیادی همچون آرد برنج، سبوس برنج و… از این غله تولید می شود. در این مقاله قصد داریم سه نوع برنج ایرانی، پاکستانی و هندی را معرفی و ویژگی های هرکدام را بیان کنیم.

انواع برنج ایرانی، پاکستانی و هندی

این سه نوع برنج از پرطرفدارترین برنج های مصرفی در ایران هستند. هرکدام از این برنج ها ویژگی های منحصر به فردی داشته و در برخی ویژگی ها با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از مهم ترین تفاوت های آنها مربوط به قیمت است. می توان گفت برنج ایرانی قیمت بالاتری نسبت به دو نوع دیگر داشته و کیفیت آن نیز بالاتر است. اما برنج های پاکستانی و هندی نیز ویژگی های خوبی دارند که موجب تمایل افراد به تهیه این برنج ها شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا ویژگی های برنج ایرانی، پاکستانی و هندی را به صورت جداگانه توضیح دهیم:

ویژگی های برنج ایرانی

برنج ایرانی در بسیاری از نقاط کشورمان کشت می شود. اما به طور کلی، کشت عمده برنج مربوط به استان های گیلان و مازندران است. به علاوه، تعداد زیادی از کشاورزان در استان هایی همچون گلستان، اصفهان و حتی خوزستان نیز برنج کشت می کنند. هر برنج با توجه به محل کشت خود می تواند ویژگی های خاصی داشته باشد؛ اما به طور کلی اکثر افراد معتقدند برنج صدری دم سیاه بهترین برنج ایرانی است. این در حالی است که برنج هاشمی در رتبه دوم برنج های مرغوب و باکیفیت در بازار قرار دارد.

از مهم ترین ویژگی های برنج ایرانی باید به خوش طعم بودن و خوش عطر بودن آن اشاره کنیم. به علاوه، برنج باکیفیت ایرانی یک دست است؛ یعنی دانه های آن به صورت کوتاه و بلند، ریز و درشت یا زرد و سفید نیستند. محبوب ترین برنج های ایرانی شامل برنج های طارم، هاشمی، عنبربو و فجر هستند.

از دیگر مزایای برنج ایرانی می توان به زود هضم بودن آن اشاره کرد. برنج مرغوب ایرانی طعم نسبتا شیرینی داشته و نشاسته آن زیاد است. مصرف برنج ایرانی فواید زیادی برای سلامت بدن داشته و منجر به کاهش تری گلیسیرید و فشار خون می شود. به علاوه، مصرف برنج باکیفیت ایرانی می تواند باعث کنترل بیماری دیابت شود.

ویژگی های برنج پاکستانی

شهرت برنج پاکستانی به دلیل دانه بلند بودن و خوش عطر بودن آن است و برندهای مختلفی این نوع برنج را تولید می کنند. علاوه بر عطر و طعم خوب، یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت برنج پاکستانی، قیمت پایین آن است. این ویژگی موجب شده است تا برنج پاکستانی طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد. بنابراین کشت برنج و صادرات آن، بخش بزرگی از صادرات کشور پاکستان را تشکیل داده است.

یکی از مهم ترین ویژگی های برنج پاکستانی مرغوب، یک دست بودن آن است. در واقع، برنج پاکستانی باکیفیت به گونه ای است که اگر یک مشت از این برنج را در دست گرفته و به آن نگاه کنید، تمام دانه های آن کامل، بدون شکستگی و هم اندازه هستند. رنگ برنج پاکستانی کاملا سفید و شفاف بوده و زردی ندارد.

همانطور که گفتیم، برنج پاکستانی عطر و طعم بسیار خوبی دارد؛ در عین حال قیمت این برنج در مقایسه با برنج ایرانی کمتر است. بنابراین افراد زیادی برنج پاکستانی را جایگزین برنج ایرانی در سفره خود کرده اند.

ویژگی های برنج هندی

برنج هندی از مهم ترین محصولات وارداتی است که این روزها به طور فراوان در سفره ایرانی ها دیده می شود. این  در سراسر دنیا طرفداران خود را داشته و علاوه بر ایران، کشورهایی همچون تایلند، پاکستان و اروگوئه نیز این نوع برنج را وارد می کنند. نام دیگر برنج هندی، برنج باسماتی می باشد و دلیل این نام گذاری این است که کلمه باسماتی در زبان هندی به معنی خوشبو و معطر است. منطقه خاصی که این برنج در آن کشت می شود و شرایط آب و هوایی مورد نیاز برای کشت آن، باعث شده تا این برنج با ویژگی های منحصر به فرد خود طرفداران بسیار زیادی را در نقاط مختلف جهان به خود اختصاص دهد.

بوی برنج هندی شبیه بوی گل و گیاه بوده و طعم آن نیز شبیه طعم ذرت است. بافت برنج هندی به گونه ای است که ادویه و انواع مختلف سس را به خوبی جذب می کند. یکی دیگر از ویژگی های برنج هندی این است که این برنج با گذشت زمان کهنه نمی شود؛ بلکه کیفیت آن بالا می رود. ری بالای برنج هندی از دیگر ویژگی های برجسته آن است؛ این مشخصه در کنار عطر و طعم خوب، باعث محبوبیت این برنج شده است.

جمع بندی

یکی از پرمصرف ترین غلات در سراسر جهان، برنج می باشد. این ماده غذایی در بسیاری از کشورها به عنوان غذای اصلی در نظر گرفته می شود. انواع مختلفی از برنج وجود دارد که با توجه به منطقه کشت و شرایط آب و هوایی آن منطقه، ویژگی های متفاوتی با یکدیگر دارند. در این مطلب ویژگی های برنج ایرانی، پاکستانی و هندی را برشمردیم. همانطور که متوجه شدید، هر کدام از این سه نوع برنج از مشخصه های خاص خود برخوردارند و شما بنابر ذائقه خود می توانید برای خرید هر کدام اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *