مراحل صادرات برنج به خارج از ایران {هزینه‌های خروج}

مراحل صادرات برنج

در گمرک جهانی محصول برنج باکد تعرفه  (HS Code) به شماره ۱۰۰۶ شناسایی می‌شود. برنج از مواد غذایی مهم در جهان به شمار می‌رود؛ به همین دلیل تجارت و صادرات آن از پرسودترین محصولات غیرنفتی است. در ادامه به شرح مراحل صادرات برنج به خارج ایران و هزینه‌های خروج آن می‌پردازیم.

مراحل صادرات برنج

مراحل صادرات برنج به خارج از ایران

در صورتی که با مراحل صادرات کالای مدنظر خود آشنا باشید خواهید توانست در نتیجه فروش آن سود زیادی به دست آورید. برنج یکی از محصولات پرطرفدار برای صادرات به سایر کشورها است که باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد. مراحل صادرات برنج شامل گام است که در ادامه توضیحاتی در مورد هر یک از مراحل داده می‌شود.

1. بازاریابی در صادرات برنج

یکی از اصلی‌ترین مراحل صادرات برنج، بازاریابی برنج است که باید نیازهای کشور مقصد به برنج را به دقت مورد ارزیابی قرار داد. بعضی از کشورها نیاز زیادی به برنج دارند که یکی از علت‌ها می‌تواند عدم کشت برنج در آن‌ها باشد. میزان صادرات به این کشور باید در حجم بالایی صورت گیرد که سود بسیاری را برای کشور صادرکننده خواهد داشت. برای انتخاب بهترین کشور برای صادرات برنج باید با کارشناسان و مشاوران شرکت‌های بازرگانی معتبر مشورت کرد.

2.بسته‌بندی اصولی برنج صادراتی

یکی دیگر از مراحل صادرات برنج نحوه بسته‌بندی این محصول است که باید بر اساس سفارش مشتری یا کشور واردکننده انجام شود. در اصول بسته‌بندی باید مسافت و نوع حمل و نقلی که می‌خواهد کالا را به مقصد برساند و حجم کالا را مدنظر قرار داد. بسته‌بندی شکیل و با کیفیت یکی از ارکان مهم در بحث نگهداری محصول از مبدأ تا مقصد و رسیدن به دست مصرف‌کننده است.

3.نحوه ارسال برنج صادراتی

در ابتدای تنظیم سفارش برنج باید روش ارسال برنج صادراتی توسط دو کشور صادرکننده و واردکننده مشخص شود. برنج از جمله محصولات صادراتی است که نیازی به حمل سریع ندارد؛ بنابراین می‌توان با کشتی یا ماشین‌های مخصوص حمل بار آن را به کشور مقصد رساند.

4.دریافت مجوزهای مربوط به صادرات برنج

مراحل صادرات برنج ایران

از مهم‌ترین مراحل صادرات برنج دریافت مجوزهای مورد نیاز صادرات این محصول است. مجوزهای مربوط باید از سازمان جهاد کشاورزی، وزارت کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت شود. برای آشنایی بیشتر با مجوزهای مربوط به صادرات برنج می‌توان از دفاتر بازرگانی معتبر مشاوره گرفت.

5.صدور فاکتور پروفرما در مراحل صادرات برنج

صدور فاکتور پروفرما از ضروری‌ترین مراحل صادرات برنج به خارج ایران به شمار می‌رود. در این فاکتور اطلاعات کالا مثل حجم برنج، نحوه ارسال، نوع بسته‌بندی و مشخصات صادرکننده و واردکننده درج می‌شود. فاکتور پروفرما باید توسط صادرکننده و واردکننده امضا شود؛ چنانچه واردکننده هنگام دریافت کالا مشخصات مندرج در این فرم را در کالا مشاهده نکند می‌تواند کالا را پس بفرستد. از این رو باید صادرکننده کالا را دقیقاً طبق مشخصاتی که در فاکتور قید می‌کند صادر نماید.

حداقل سرمایه و هزینه‌های خروج صادرات برنج

به طور کلی صادرات برنج به کشورهای خارجی در حجم بالا به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز خواهد داشت تا بتوان هزینه‌های خروج کالا را پرداخت کرد. رقم دقیقی برای هزینه‌های صادرات برنج وجود ندارد؛ ولی با بررسی بازار هدف، تحقیق در مورد نیازهای کشور مقصد کمک زیادی به برآورد حدودی این هزینه‌ها دارد. از این طریق مشخص می‌شود که کدام کشور بیشترین استقبال را از برنج سفید ایرانی می‌کند تا تمرکز صادرات برنج به همان کشور انجام شود.

نتیجه‌گیری 

برنج یک محصول پرطرف‌دار در بسیاری از کشورهای جهان است؛ به همین دلیل بازرگانان و تاجران علاقه زیادی به تجارت این محصول دارند. ایران ارقام متنوع و با کیفیتی از برنج را تولید کرده و رقم برنج سفید ایرانی را به کشورهای خارجی صادر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *