4 نوع برنج هاشمی (ویژگیها، قیمت و خرید)

با کشف برنج هاشمی در دهه‌های اخیر تحول بزرگی در کاشت برنج و شالیزارهای شمال کشور اتفاق افتاده‌است. این برنج با کیفیت به دلیل ویژگی هایی که دارد در رده‌ی بالایی از محبوبیت در بین کشاورزان و مصرف کنندگان قرار دارد. در ادامه‌ی این مطلب با انواع برنج هاشمی آشنا می‌شوید و می‌توانید برای خرید برنج طارم هاشمی مژده اقدام نمایید.

برنج هاشمی چگونه و توسط چه کسی کشف شد و علت نامگذاری آن

یوسف هاشمی، کاشفی‌نابغه و زحمتکش از اوایل دهه 60 در روستای چاپارخانه از توابع استان گیلان شروع به کاشت برنج «بینام» کرده‌بود. یکی از روزهای سال 1364 درشالیزار خود مشغول جمع کردن خوشه‌های برنج بود که با ساقه‌ی متفاوتی از برنج روبرو شد. این ساقه ها در اطراف زمین کشاورزی اش روییده‌بودند. وقتی با دقت به این خوشه ها نگاه کرد متوجه تفاوت آن ها با خوشه‌های برنج هایی که کاشته‌بود، شد. دسته‌ای از این خوشه ها را می چیند و به خانه می برد و به همسرش نشان می دهد و می گوید:

«من فکر میکنم این برنج با کیفیت باشد و می خواهم آن را کشت دهم و این برنج با کیفیت را به دست خیلی ها برسانم.»

همسرش از او حمایت می کند و با هم به شالیزار می روند تا تمام خوشه‌های این برنج را که در آن حوالی روییده‌اند، را بچینند. پس از جمع کردن خوشه‌ها آن ها را به کارخانه‌ی شالی کوبی می برند و پس از پخت این برنج متوجه کیفیت بالای آن می شوند.در سال اول چند خوشه را می کارند و در سال دوم تعداد بیشتری می کارند.

بعد از گذشت مدتی یک کیسه از برنج تازه‌ کشف‌شده را به برادر خود می دهد و پس از کاشت این برنج و سبز شدن به دلیل تفاوت آن با سایر برنج ها مردم از سراسر چاپارخانه به شالیزار آن ها می آمدند تا این خوشه‌های متفاوت را از نزدیک ببینند.

کیفیت دلیل اصلی شهرت برنج هاشمی

آوازه‌ی این برنج به دلیلی کیفیت بالا، عطر خوب و آفت کمتر به سرعت در بین مردم پیچید. هر ساله تعدادی از شالیکاران مقداری از این برنج متفاوت را از برادران هاشمی خریداری می کردند و در زمین های کشاورزی خود می کاشتند. به این صورت این برنج جدیدا کشف‌شده با نام هاشمی در بین مردم و کشاورزان شهرت پیدا کرد. تا اینکه در سال 1370 برنج هاشمی به تولید‌انبوه رسید.

ویژگی گیاه برنج سفید هاشمی و تمایز آن با سایر برنج‌ها

حتما برای شما هم تا کنون این سوال پیش‌آمده باشد که چرا این برنج با سایر برنج ها متفاوت است. این گیاه نسبت به سایر هم نوع های خود قد بلندتر است. اگر آن را در کنار برنج طارم و صدری قرار دهید متوجه این بند بودن ساقه‌ها خواهید شد. علاوه بر قد بلند این گیاه ساقه‌های نازک تری نسبت به سایر برنج ها دارد.

نازک بودن ساقه‌های این گیاه باعث می شود کرم ساقه خوار نتواند درون ساقه رشد کند. درحالیکه سایر برنج ها ساقه های ضخیم تری دارند و کرم ساقه‌خوار به راحتی درون ساقه ها تغذیه و رشد می کند. از این رو برای از بین بردن این کرم از آفت کش ها و سموم شیمیایی استفاده‌می کنند. اما برنج هاشمی به دلیل ساقه‌ی نازکش نیازی به استفاده از سموم شیمیایی ندارد در‌نتیجه یکی از برنج های سالم و ارگانیک محسوب می شود.

به‌همین دلیل کشف این برنج باعث تحولی عظیم در شالیزارها شد. در حال حاضر به علت سخت بودن کشت، آفت ها و کم محصول بودن کشت برخی گونه‌های برنج دیگر انجام نمی شود و برخی دیگر رو به انقراض هستند. و کم کم دیگر ارقام برنج جای خود را به برنج‌هاشمی می دهند.

همان طور که می دانید برنج هایی که در ایران کاشت می شوند در دو گونه پرمحصول مانند برنج فجر و نداو.. و کم محصول مانند صدری، طارم،… قرار دارند. برنج های پرمحصول کیفیت پایین تری دارند. این برنج جزء برنج های کم محصول می باشد که در بین هم گونه های خود از کیفیت خوبی برخوردار است.

ویژگی برنج هاشمی و تفاوت آن با سایر برنجها

همان طور که قبلا به آن اشاره‌شد برنج های کم محصول ایرانی نسبت به نوع پرمحصول آن کیفیت بهتری دارند و عطر و طعم آن ها علت تمایزشان با سایر برنج‌ها است. برنج صدری به دلیل عطر و بو، کیفیت و قد بلندتر دانه ها هنگام پخت در رده‌ی اول محصولات ایرانی قرار دارد. هاشمی رده‌ی دوم را در بین برنجهای داخلی به خود اختصاص داده‌است.

برنج های هاشمی عطر و طعم بهتری نسبت به نوع صدری دارند همچنین محصول بیشتری می دهند
و چون از سموم برای دفع کرم‌ساقه استفاده‌نمی شود محصول سالم‌تری است. اما دانه‌های صدری هنگام پخت قد بلندتر می شوند و کیفیت و زیبایی برنج شما بیشتر به نظر می رسد. دانه های برنج سفید هاشمی اندکی متمایل به رنگ کرم هستند و نسبت به سایر دانه های برنج روغنی تر و گوشتی تر هستند.

دانه های این برنج پس از پخت زمان بیشتری کیفیت و تازگی خود را حفظ می کنند در نتیجه زمان بیشتری می توانید آن ها را داخل یخچال یا خارج از آن نگهداری کنید. به همین دلیل صاحبان رستوران ها و مراکز تهیه غذا بیشتر از این برنج خرداری و استفاده‌می کنند.

مکان مناسب برای کشت برنج هاشمی

ساقه‌های بلند این گیاه در هر زمینی نمی توانند به خوبی رشد کنند و ارتفاع بگیرند. زمینی که این گیاه می تواند در آن به خوبی رشد کند و قد بکشد باید حاصلخیز و غنی از مواد مغذی باشد تا بتواند منابع مورد نیاز برای رشد این گیاه را تامین کند. اگر این گیاه در زمین و آب و هوای مناسب کشت نشود پس از مدتی ساقه‌ها خم می شوند و روی زمین می افتند که به اصطلاح می گویند «ساقه‌خوابیده» یا «ساقه‌افتاده».

افتادن ساقه‌ها اتفاقی است که کشاورزان همیشه نگران آن هستند. زمانی که ساقه ها خم می شوند خوشه ها بر روی زمین قرار می گیرند و حشرات و جانوران قبل از برداشت آن ها را می خورند. همچنین قرار گرفتن خوشه ها روی زمین باعث افتادن دانه‌های برنج روی زمین و در نتیجه هدر رفتن محصول می شود. به علاوه هزینه‌و زمان بیشتری هنگام برداشت باید پرداخت شود چون با ماشین و وسایل مکانیکی نمی توان خوشه های‌افتاده را جمع کرد و باید از نیروی کار ماهر برای برداشت محصول استفاده‌کرد.

مکان های مناسب برای کاشت این نوع برنج زمین های اطراف مرداب انزلی و آستانه‌ی اشرفیه در استان گیلان، فریدونکنار در استان مازندران و بخش هایی از استان گلستان می باشد. قبل از کشف برنج هاشمی، برنج های معروف و پرطرفدار ایران برنج های بینام و خزر بودند که الان تقریبا کشت آن ها متوقف شده‌است. یا در مناطق به خصوصی کشت می شوند.

دومین برنج با کیفیت ایرانی را در چه فصلی و به چه صورت می کارند؟

در مقالات قبلی به زمان و نحوه کشت برنج به طور مفصل پرداخته‌شده است اما توضیح مختصری درباره‌ی نحوه‌ی کشت برنج هاشمی در این مطلب ارائه‌می دهیم. این برنج را در فصل بهار و در اوایل فروردین به صورت نشائی می کارند. اما قبل از کشت باید بذرها را جوانه دار کنند. این بذرها محصول سال‌گذشته است که به صورت شلتوک نگهداری می شوند. بذرها را می خیسانند تا جوانه‌بزنند.

زمین خزانه یا زمینی که بذرها در مرحله اول در آن کشت می شوند در زمستان شخم زده می شود و آماده سازی آن از فصل زمستان انجام می شود تا با آمدن بهار برای کاشت برنج آماده‌شود. سپس بذرهای جوانه دار را در خزانه می کارند و بعد از حدود دو هفته بذرها رشد می کند و سبز می شود که به آن نشاء می گویند. نشاءها را با مهارت از زمین خزانه جدا می کنند و در زمین اصلی می کارند و پس از طی مراحلی که در مقاله نحوه‌ی کشت برنج آمده‌است در اوایل تابستان یعنی تقریبا اواخر تیرماه آن ها برداشت می کنند.

خرید برنج فجر ممتاز ایرانی ستایش از سایت مژده فود

چند نوع برنج‌هاشمی در بازار موجود است؟

برنج هاشمی در دو نوع سرد و گرم کشت می شود. برنج سرد ساقه های باریکتری نسبت به نوع گرم دارد به همین دلیل کرم ساقه کمتر می تواند به ان نفوذ کند. در‌نتیجه سموم شیمیایی برای دفع آفات استفاده نمی شود و برنج سالم تری نسبت به نوع گرم آن است. همچنین برنج سر یک تا دو هفته دیرتر از برنج گرم برداشت می شود و زمان بیشتری برای به ثمر رسیدن آن لازم است.

آقای یوسف هاشمی کاشف این برنج درباره نوع گرم و سرد چنین نظر می دهد:

نوع سرد آن به دلیل نحوه کاشت راحت تر و طعم بهتری که دارد بهتر از نوع گرم آن است.

انواع برنج ایرانی هاشمی

برنج هایی که در بازار با نام هاشمی وجود دارند به سه‌دسته تقسیم می شوند:

  1. برنج دودی
  2. برنج عطری هاشمی
  3. برنج قهوه‌ای
  4. برنج طارم هاشمی

در گذشته برا ماندگاری محصولات غذایی از روش دودی کردن استفاده می کردند. و از آنجایی که برنج یکی از ماده های غذایی بوده‌که برای مدت طولانی باید از آن نگهداری میشد با دودی کردن آن زمان نگهداریش را افزایش می دادند. دودی کردن برنج امروزه به این صورت است که برنج را پس از خروج از کارگاه های شالی کوبی داخل انبار قرار می دهند.

عکس برنج دودی هاشمی Hashemi smoked rice
عکس برنج دودی هاشمی Hashemi smoked rice

سپس تکه ای چوب یا بخشی از تنه درخت را داخل انبار قرار می دهند و آن را آتش می زنند تا بسوزد.
با سوختن چوب دودی ایجاد می شود که دانه های برنج با جذب این دود هم خشک تر می شوند که نگهداری از آن به خصوص در مناطق مرطوب شمال راحت تر می شود. هم به دلیل جذب دود و کربن موجود در آن رنگ دانه‌ها تیره‌تر می شود.
برنج دودی هاشمی یکی از برنج های پرطرفدار ساکنان گیلان محسوب می شود.

برنج عطری

عطری‌هاشمی همان برنج سفید هاشمی است که پس از انتقال شلتوک های برنج به کارگاه های شالی کوبی به دست می آید. در کارگاه های شالی کوبی پس از جداکردن لایه ها و پوسته های متفاوت دانه های برنج مانند سبوس آن را به طور مستقیم بسته بندی می کنند و در بازار عرضه‌می کنند.

عکس برنج عطری هاشمی Hashemi Aromatic Rice
عکس برنج عطری هاشمی Hashemi Aromatic Rice

برنج قهوه ای هاشمی

هیچ کدام از انواع برنج هاشمی گیاهان متفاوتی هنگام کاشته‌شدن نیستند تنها دلیل تفاوت آن ها در طریقه فرآوری و جداسازی پوسته ها از دانه هاست. زمانی که شلتوک ها را از شالیزار برداشت کردند قبل از این‌که آن ها را به کارگاه های شالی کوبی ببرند حرارت می دهند. این حرارت باعث می شود مواد مغذی موجود در سبوس و پوسته های برنج به داخل دانه های سفید رنگ آن نفوذ کند در نتیجه رنگ دانه ها به قهوه‌ای تغییر می کند.
سپس آن ها را به کارگاه های شالی کوبی می برند و پوسته ها را جدا می کنند و برنج قهوه ای به‌دست می آید.

عکس برنج قهوه ای هاشمی Hashemi brown rice
عکس برنج قهوه ای هاشمی Hashemi brown rice

برنج قهوه ای منبعی سرشار از مواد مغذی مانند آهن، منگنز، انواع ویتامین های گروه B و…است. برنج قهوه‌ای به تازگی مصرف آن در بین افراد و خانواده هایی که دنبال تغذیه‌ی سالم هستند در سراسر جهان گسترش یافته است. این برنج به دلیل وجود مواد معدنی که دارد سفت تر از برنج سفید است و پخت آن زمان بیشتری می برد.

برنج طارم هاشمی

این برنج نوع خاصی از برنج برای کشت در شالیزارها نیست فقط مخلوطی از برنج طارم و برنج عطری هاشمی است که با این نام در بازار به‌فروش می رشد. خرید اینترنتی برنج طارم هاشمی مژده 

چرا این محصول جزو مواد غذایی سالم و ارگانیک محسوب می شود؟

همان طور که در بالا بارها اشاره‌شد ساقه های باریک این گیاه باعث می شود کرم ساقه نتواند در آن رشد کند. در نتیجه برای رشد این گیاه احتیاجی به آفت کش ها و سموم دفع آفات نباتی نیست. به همین دلیل این گیاه به صورت طبیعی و ارگانیک کشت می شود. مصرف محصولات ارگانیک علاوه‌بر این‌که طعم واقعی تر و دلپذیرتری به غذا می دهند باعث سلامتی جسم و بدن شما هم می شود.

نکته آخر

برنج هاشمی به دلیل ارگانیک بودن و کیفیت بالا و عطر و طعم منحصر به فردش در لیست برنج های گران قیمت قرار دارد. خریدن برنجی ارگانیک با کیفیت بالا از فروشگاه های معتبر و بسته بندی هایی با نشان سیب سلامت می تواند خیال شما را از بابت سلامت برنجتان راحت کند..
تجربه های لذت بخشتان درباره پخت این برنج بی نظیر را با مژده رایس به‌اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *